پیغام مدیر :
با سلام خدمت شما بازديدكننده گرامي ، خوش آمدید به سایت من . لطفا براي هرچه بهتر شدن مطالب اين وب سایت ، ما را از نظرات و پيشنهادات خود آگاه سازيد و به ما را در بهتر شدن كيفيت مطالب ياري کنید.
با امکانات خانه هوشمند آشنا هستید؟
نوشته شده در شنبه 26 آبان 1397
بازدید : 504
نویسنده : مهرزاد نظرزاد

1 مانیتور لمسی 

یکی از اصلی ترین شاخصه های هر خانه ی هوشمندی که جلوه ی تمام عیاری از سادگی و خلوص مدرنیته است، مانیتور لمسی آن می باشد . ما براین باوریم که ارائه ی منحصرا محدود به چند کلید لمسی  و در کنار آن مدعی سیستم هوشمند بودن کمی از انصاف به دور است. مانیتور لمسی قابلیت کنترل و تغییر تنظیمات سیستم هوشمند را برای کاربر فراهم می آورد. مانیتور لمسی در خانه ی هوشمند حکم یک تبلت نصب شده بر روی دیوار را دارد. با این تفاوت که از لحاظ نرم افزاری و سخت افزاری بسیار مقاوم تر بوده و نیز بی نیاز به باتری می باشد و در نتیجه  دردسرهای شارژ و دشارژ شدن را ندارد. علاوه بر این ، به علت آنکه نرم افزار های نصب شده بر روی این دستگاه به صورت بسته ارائه می شوند ، امکان حذف برنامه ها و یا یک آیکون به صورت تصادفی توسط افراد تازه کار و یا کودکان وجود ندارد.

2 سیستم سرمایشی  و گرمایشی

با استفاده از نرم افزار خانه هوشمند می توان صفحات متناسب با هر سیستم سرمایش و گرمایش را تعریف نموده و با برنامه ریزی دقیق محیطی آرام و دلپذیر را بوجود آورد. بطور مثال می توان حالات مختلف دمایی را برای قسمت های مختلف خانه در سناریوهای گوناگون مانند:خواب، میهمانی، صرف غذا، مسافرت و... تعریف کرد. این تغییرات می توانند بصورت اتوماتیک و در ساعات تعریف شده اعمال گردند. از دست آوردهای کنترل سیستمهای سرمایش و گرمایش این است که با تنظیم دمای محیط ، در موقعیت ها و ساعات مختلف ست شده و موجب صرفه جویی در هزینه های انرژی و در نتیجه ایجاد آسایش برای کاربران خانه هوشمند نیز می گردد.

3سیستم روشنایی هوشمند

یکی از پیشنهاد های راهبردی خانه ی هوشمند  بهره گیری از ، سیستم روشنایی اتوماتیک می باشد. البته منظور ما از این ویژگی تنها به کنترل چندین سرخط روشنایی محدود نمی شود ، بلکه ما به ارائه ی سیستم یکپارچه ای می پردازیم که سناریو پذیر بوده و به علت مجهز بودن خانه به سنسورهای حرکتی ، همزمان با حضور افراد سیستم روشنایی را فعال می کند. راه کار یاد شده در راستای بهینه سازی در مصرف انرژی نیز می تواند کارآمد باشد . بعلاوه قابلیت تنظیم نور پردازی خانه با رنگ های خاص وکم نظیر متناسب با سلیقه افراد در سناریوهای متفاوت نیز از امکانات این سیستم است .

 4کلید لمسی آلفا

کلید لمسی از یک قاب شیشه ای شفاف با یک صفحه ی حساس به لمس تشکیل شده که برای دکوراسیون داخلی خانه ی هوشمندتان نمود کاملی از  سادگی و مدرن بودن است. کلیدهای لمسی آلفا بسادگی با سلیقه های گوناگون در دیزاین داخلی ست می شوند و قابلیت سفارشی شدن در پروژه های متفاوت را دارند . بعلاوه جایگزین مناسبی هستند برای یک قطار از کلید های معمولی بر روی دیوار منزل یا دفتر کار شما . دغدغه ی طراحان هوشمندسازان همواره ارائه ی پیشنهادات کاربردی و مدرنی است که شما را در جهت پیشبرد اهداف پروژه هایتان یاری نماید .

5  سیستم اعلام سرقت هوشمند

وجود انواع سیستم های اعلام سرقت ، قفل های برقی و درب های ضد سرقت نشان دهنده ی اهمیت روز افزون جامعه به سیستم های امنیتی می باشد. یکی از اهداف اصلی که در طراحی آپشن های خانه هوشمند همواره مورد توجه  قرار گرفته است ، ایجاد شرایطی است که در آن محفاظت خانه را به خودش واگذار نماییم. علاوه بر این نکته ی مهم دیگری که در این طراحی در نظر گرفته شده است ، فعال ماندن سیستم اعلام سرقت به واسطه بهره گیری از باتری داخلی دستگاه ، در صورت قطع برق شهری می باشد.

6سیستم پرده برقی هوشمند

پرده برقی که در ارتباط با سیستم هوشمند قرار می گیرد از لحاظ عملکرد با پرده برقی که صرفا با یک کنترل فرمان پذیر است بسیار متفاوت می باشد. از این جهت می توان به واسطه ی منطق برنامه پذیری که درسیستم هوشمند وجود دارد برای باز و بسته شدن پرده ها و حتی جهت نور ورودی به داخل محیط ، برنامه ای از پیش تعیین شده در نظر گرفت. برای مثال می توان این تنظیمات را برای پرده ها در نظر گرفت ، که با طلوع آفتاب باز شده و در هنگام غروب دوباره بسته گردند .

7 اپلیکیشن

جهت کنترل کلیه ی امکاناتی که خانه هوشمند در اختیار شما قرار می دهد ، اپلیکیشن جذاب ، با کیفیت گرافیکی بالایی ارائه شده است که قابل نصب بر روی انواع گوشی های هوشمند با سیستم عامل اندروید و IOS می باشد . با بهره گیری از این نرم افزار در هر مکانی می توانید دستور العمل های مورد نظر خود را کنترل ، مدیریت  و اجرا نمایید. 

8سسیتم کارتخوان و قفل برقی

وقتی خانه ای مجهز به سیستم هوشمند است ، شیوه ی ورود به آن نیز باید هوشمندانه انتخاب شود و این انتظار بدیهی است که تفاوت چشم گیری نسبت به خانه های متداول در آن وجود داشته باشد . در این راستا ارائه ی سیستمی که  به واسطه ی آن ساکنین خانه به سادگی با در اختیار داشتن کارت یا تگ خود ، یا حتی به شکل پیشرفته تر،  با استفاده از کارتخوان اثر انگشتی که اتفاقا ضد آب هم می باشد و قابل نصب در کنار آیفون و درب ورودی ساختمان است ، می توانند رفت و آمد کنند . بنابراین می توان براحتی برای دغدغه ی فراموش کردن کلید های سنتی نقطه ی پایانی هوشمندانه در نظر گرفت.

9سیستم صوتی هوشمند

با استفاده از سيستم صوتي هوشمند می توان ، موسیقی های مختلفی را در نقاط مختلف ساختمان پخش کرد و به کمک سیستم پیشرفته آن از بالاترین سطح کیفی صدا بهره برد. در سیستم صوتی خانه هوشمند، اینگونه به نظر می رسد که هر کدام از قسمت های خانه، نظیر پذیرایی، اتاق خواب، لابی، آشپزخانه و … دارای یک سیستم پخش موسیقی مجزا هستند. در حالیکه این پردازنده مرکزی سیستم هوشمند است که موسیقی را به صورت مستقل و با توجه به سلیقه کاربر پخش می نماید. البته امکان پخش و یا عدم پخش موسیقی در تمام یا برخی از قسمت های خانه نیز وجود دارد.

10 کاربرد سناریو در خانه هوشمند

در یک تعریف ساده سناریوها راه هایی برای فکر کردن به آینده هستند و به مجموعه ای از رویدادهایی گفته می شوند که  ترتیب آنها بر اساس نیاز و سلیقه ی کاربر  طراحی شده و انجام می گردند. بنابراین با بهره گیری از این امکان می توان برنامه هایی که قرار است اتفاق بیفتد را  با لمس یک کلید از هر نقطه ای در دنیا اجرا کرد. برای هر فضا می توان متناسب با مختصات آن فضا سناریوی جداگانه ای تعریف نمود. برای مثال، سناریوی مهمان در فضای نشیمن ، سناریوی خواب در فضای اتاق خواب ، سناریوی شبیه ساز حضور ، هنگام عدم حضور افراد در خانه، سناریوی سرویس بهداشتی و... . در کلیه ی این سناریو ها فعالیت هایی نظیر، کنترل روشنایی و شدت آن در مکان مورد نظر ، ایجاد دمای مطلوب برای هر فضا متناسب با کاربری آن ، تعیین وضعیت باز و بسته بودن پرده ها با توجه به شرایط محیطی ، برنامه ریزی برای پخش موسیقی به صورت خودکار انجام می گردد.

11سیستم خوشبوکننده هوشمند

حتما بسیاری از افراد با سیستم خوشبوکننده ای که به وسیله باتری فعالیت می کند مواجه شده و متوجه شده اند که این دستگاه به علت مصرف سریع اسپری و برنامه ریزی محدود در فواصل اسپری کردن و نیاز به تعویض باتری بعد از مدتی کاربر را از استفاده از این دستگاه پشیمان می نماید. از اینرو اضافه نمودن این امکان به آپشن های خانه ی هوشمند اقدام جالبی به نظر می رسد ، به این صورت دستگاه جزوی از سیستم هوشمند محسوب شده و در نتیجه دارای منطقی هوشمند میگردد و می تواند بدون نیاز به تعویض باتری همیشه به فعالیت خود ادامه دهد و علاوه بر این فواصل و میزان اسپری دستگاه نیز قابل برنامه ریزی شده و در مصرف اسپری نیز صرفه جویی می گردد.

12 سیستم اعلام حریق و نشت گاز هوشمند

برای به حداقل رساندن آسیب های ناشی از آتش سوزی ، امروزه استفاده از سیستم های اعلام حریق به طورگسترده ای در کلیه ی اماکن مسکونی و تجاری و... افزایش یافته است. از این رو حتی در بسیاری از ساختمان هایی که مجهز به سیستم هوشمند هم نیستند ، سیستم اعلام حریق وجود دارد. پر واضح است که در ماژول سیستم اعلام حریق هوشمند امکانات افزون تری نسبت به سیستم اعلام حریق مستقل ارائه شده است.  با بررسی سناریوی اعلام حریق هوشمند سازان متوجه می شوید ، که کاربر بنا بر سلیقه ی خود می تواند از بین گزینه های قطع جریان روشنایی جهت جلوگیری از ایجاد حریق به دلیل زدن کلید برق، فعال شدن آژیر خطر و برقراری تماس توسط سیستم تلفن کننده ، موارد مورد نیاز خود را از روی منوی فارسی مانیتور لمسی اش انتخاب و از بروز هرگونه حادثه ای پیشگیری نماید .

13سیستم هوشمند کنترل آسانسور

سیستم کنترل آسانسور به نحوی طراحی شده است که به سادگی و بدون نیاز به تعویض پنل آسانسور قابل نصب می باشد. با نصب این دستگاه ، درب آسانسور باز شده و شما وارد آن می شوید و بدون اینکه کلیدی را بزنید، آسانسور شما را به صورت خودکار به طبقه مربوط به خودتان خواهد برد. این شرایط علاوه بر اینکه به لحاظ امنیتی امکان ورود به طبقات دیگر را از دسترس خارج می کند، کاهش استهلاک آسانسور بر اثر عدم استفاده بی مورد از آنرا نیز به همراه خواهد داشت.

14سیستم آبیاری هوشمند

در سیستم آبیاری هوشمند پیوسته سطح رطوبت خاک با استفاده از سنسورهایی که داخل زمین یا خاک گلدان وجود دارند ، مورد ارزیابی قرار می گیرند و براساس آن یک برنامه زمانی معین برای آبیاری گیاهان تعریف می شود . بنابراین حتی در سفر های طولانی نیز می توانید از بابت سلامتی و آبیاری گیاهانتان آسوده خاطر باشید . آبیاری منظمی که سیستم هوشمند ارائه می کند موجب میشود ، با کمترین میزان آب مصرفی بیشترین میزان بهره وری را داشته باشید.

 15ریموت کنترل مرکزی

جهت کنترل بهتر و راحتتر امکانات و قابلیت های متفاوتی که در خانه هوشمند ارائه می شود ، ریموت کنترلی در اختیار کاربر قرار می گیرد که به واسطه ی آن ، امکان شخصی سازی و تنظیم عکس العمل های گوناگون متناسب با عادت ها و سلیقه ی کاربران وجود دارد . در نتیجه هر کلید می تواند انجام وظایف متعددی را عهده دار شود . استفاده از ریموت کنترل مرکزی در خانه هوشمند سبب می شود که افراد بتوانند تجهیزات متعددی را تنها با یک ریموت آن هم  بدون نیاز به اینکه حتما ریموت به سمت دستگاه گرفته شود کنترل نمایند. برای مثال شما می توانید با استفاده از این ریموت از آشپزخانه  پرده ی اتاق خوابتان را بسته یا باز کنید.

16سیستم دیمرینگ در خانه هوشمند

در واقع هر جا که نیاز به تغییر سطح روشنایی داریم  با استفاده از مداری که به کمک آن می توان در صورت نیاز شدت ولتاژ برق را کاهش داد دیمراسیون صورت می گیرد. به عنوان مثال در ساعات مختلف روز متناسب با روشنایی هوا ، این امکان پر کاربرد به نظر می رسد . تغییرات روشنایی چراغ ها را  در دیمرینگ هوشمند  می توان حتی با مانیتور لمسی و یا موبایل نیز تنظیم نمود . دیمر ها طیفی بین خاموشی مطلق و ۱۰۰% نور یک لامپ را ممکن می سازند ، البته  به شرط اینکه لامپ قابلیت استفاده توسط دیمر را داشته باشد . کلیه لامپ های رشته ای و هالوژنی قابل استفاده با دیمر می باشند، لامپ های خانواده فلورسنت و کم مصرف این قابلیت را ندارند و لامپ های LED در هر دو شکل یافت می شوند.

 

 

 


:: موضوعات مرتبط: مقالات pdf , ,
:: برچسب‌ها: خانه هوشمند , اپلیکیشن , کنترل از راه دور , ریموت کنترل , کنترل سیستم سرمایش گرمایش ,



روند تکاملی در تکنولوژی صفحه های لمسی
نوشته شده در سه شنبه 8 آبان 1397
بازدید : 1025
نویسنده : مهرزاد نظرزاد

 

اسکرین تاچ یا فناوری صفحه لمسی، یکی از فناوری های مدرنی است که در این مقاله به آن پرداخته ایم. در طراحی سیستم های رایانه ای که دارای صفحه نمایش هستند، استفاده آسان از سیستم توسط کاربر و ایجاد یک ارتباط ساده و سریع بدون صرف وقت و هزینه زیاد برای آموزش آنها ازجمله موارد مهمی است که همواره باید به آن توجه داشت.

از مانیتور همیشه به عنوان یک دستگاه خروجی یاد می شود، اما امروزه با گسترش تکنولوژی و با افزودن صفحه لمسی(Touch Screen)  به آن، می توان گفت که کاربری این دستگاه به یک سیستم ورودی/خروجی تغییر یافته و صفحه لمسی به عنوان موس یا صفحه کلید نیز فعالیت می نماید. این صفحه نمایش برای تشخیص محل یک تماس بر روی سطح خود نیز طراحی شده است. صفحه لمسی یک دستگاه ورودی مشابه موس و trackpad است و کارکردهایی مشابه موس، با زدن کلیک چپ یا کلیک دوبل و … را شبیه سازی می نماید.

واسط کاربری، لمس الکترونیکی در سال ۱۹۷۱ توسط Dr.samuel C.Hurst اختراع شد و HP-150 یکی از قدیمی ترین کامپیوترهای دارای صفحه لمسی محسوب می شد.

از ویژگی های مثبت صفحه لمسی می توان به این موارد اشاره نمود:
۱) فضای کمتری را اشغال می نمایند.
۲) بخش های متحرک کمتری دارند.

باید توجه داشت که مانیتورهای معمولی توانایی تشخیص لمس صفحه را نداشته، بنابراین از طریق نرم افزار نمی توان این قابلیت را ایجاد نمود، بلکه باید قطعه سخت افزاری بر روی آن نصب گردد.

در روش Built-in  هنگامی که مانیتور در کارخانه تولید می شود، صفحه لمسی را به طور سازمانی در آن جای می دهند اما در روش Add-on صفحه لمسی را می توان بعدا روی مانیتور اضافه نمود. این گونه صفحه لمسی ها قاب هایی شفاف هستند که، کنترلر آنها در داخل قاب جاسازی شده و بر روی صفحه مانیتور نصب می گردد

  اجزای تشکیل دهنده یک صفحه لمسی

صفحه حساس به لمس (A touch sensor)

که قاب شیشه ای شفاف با سطحی حساس به لمس می باشد و نحوه قرار گیری قاب لمسی برروی صفحه نمایش به صورتی است که ناحیه حساس قاب، با بخش قابل مشاهده صفحه نمایش همپوشانی داشته باشد.گیرنده ای حساس عموما به یک جریان الکتریکی می باشد که لمس باعث تغییر سیگنال ها در آن می گردد. تغییر ولتاژ جهت تشخیص محل لمس روی صفحه نمایش مورد استفاده قرار می گیرد.

۲(کنترلر(controller) : یک pc card کوچک می باشدکه ارتباط میان گیرنده لمس و رایانه را برقرار می نماید. با دریافت سیگنال های مخصوص از صفحه لمسی، آنها را به علائمی معنادار برای پردازنده تبدیل نموده و از طریق پورت USBیا serial به رایانه منتقل می کند . 
۳ (درایو نرم افزاری (software driver) : چگونگی تفسیر اطلاعات دریافت شده از کنترلر را برای سیستم عامل مشخص می کند.

 در کلیه فناوری های موجود اطلاعات از گیرنده حساس به کنترلر منتقل شده و کنترلر آنها را به علائم معنادار برای رایانه تبدیل نموده و درایو نرم افزاری چگونگی تفسیر اطلاعات فرستاده شده از کنترلر را مشخص می کند.

فناوری های ساخت صفحه لمسی

بسته به کاربرد سیستم های مجهز به صفحه لمسی فناوری های مختلفی وجود دارد که به ترتیب به ساختار آنها می پردازیم :

صفحه لمسی با ساختار مقاومتی

متشکل از قابی شیشه ای است که با لایه هایی از مواد هادی و مقاومتی پوشیده شده اند. این دولایه توسط نقاط غیرقابل مشاهده ای از هم جدا می شوند. در حالت عادی هیچ گونه تماسی بین دو لایه ی هادی و مقاومتی وجود نداشته وهیچ جریانی بین آن دو منتقل نمی گردد. وقتیکه لمسی اتفاق می افتد، در آن نقطه خاص دو لایه به هم برخورد می کنند و باعث ایجاد تغییر در مقدار عبوری جریان الکتریکی میگردند. این تغییر توسط کنترلر کشف شده و با اندکی پردازش روی اطلاعات حاصل از لمس، آنها را تبدیل به یک مختصات افقی و عمودی می نماید و به عنوان یک رویداد لمس آن را ثبت می کند. 

نوع مقاومتی صفحه لمسی به هر نوع فشاری حساس می باشد و ساخت ساده ای دارند اما وضوح تصویری که به کاربران ارائه می دهند نسبت به دیگر انواع کمتر است ، این عدد در حدود ۷۵ درصد می باشد و لایه های مقاومتی در مقابل اشیاء تیز و نوک دار آسیب پذیرند. این نوع از صفحه لمسی ها کارآیی خود را به واسطه وجود عناصری چون رطوبت و گرد و غبار از دست نمی دهند و به دلیل قیمت کم، دقت بالا و قابل دسترس بودن امروزه از پراستفاده ترین فناوری ها محسوب می گردند. 

صفحه لمسی خازنی

متشکل از قاب شیشه ای حاوی عنصر خازنی ذخیره کننده بار الکتریکی می باشد. زمانی که صفحه نمایش با یک شیء هادی مناسب مثل سرانگشت لمس گردد، مقداری از بار الکتریکی به کاربر منتقل شده و بار الکتریکی بر روی عنصر خازنی کاهش می یابد. این کاهش توسط مدارهایی که در گوشه های صفحه نمایش قرار دارند، اندازه گیری می شوند. رایانه از تغییرات نسبی بار در هر گوشه مکان دقیق لمس را محاسبه می نماید و اطلاعات را به درایو نرم افزاری می فرستد.

در این فناوری شیء لمس کننده باید هادی جریان الکتریکی باشد، مانند سرانگشت بدون پوشش، یا یک قلمی که هادی الکتریسیته باشد. این گونه صفحه لمسی ها در برابر عواملی چون رطوبت و گرد و غبار بسیار مقاوم هستند و وضوح تصویر ارائه شده توسط آنها عالی می باشد (در حدود ۹۰ درصد)، از این رو درکاربردهای مختلفی مورد استفاده قرار می گیرند.

مادون قرمز

از یک آرایش افقی و عمودی از گیرنده های مادون قرمز تشکیل شده است. در یک طرف دیودهای ساطع کننده نور و در طرف دیگر تعدادی سنسورهای دریافت کننده نور قرار دارند. زمانی که رویداد لمس اتفاق می افتد، در محل لمس شده یک وقفه در دریافت نور ایجاد شده که در صورت ایجاد این تغییر در سنسورهای دریافت کننده کشف مختصات مکان لمس شده اتفاق می افتد. صفحه لمسی هایی که نوری هستند از جهت طول عمر و پایداری در برابر محیط خارج مقاوم می باشند و سنسورهای آنها فقط در صورت بروز آسیب فیزیکی از کار می افتد، بنابراین در بسیاری از کاربردهای نظامی که نیاز به صفحه لمسی دارند از این تکنولوژی برای ساخت صفحه ها بهره می برند.

 صفحه لمسی (Surface Acoustic Wave (SWA

یکی از پیشرفته ترین فناوری های صفحه لمسی بوده و بسیار شبیه به انواع نوری می باشد ولی به جای پرتوهای نور از امواج صوتی بهره می برد. دو موج صوتی از امتداد محورهای x و y سرچشمه می گیرند و روی صفحه نمایش حرکت می نمایند و در طرف مقابل، هر موج توسط سنسورهای گیرنده دریافت می شود. زمانی که صفحه لمس می گردد، در نقطه لمس شده امواج جذب خواهند شد و باعث ایجاد تاخیر در دریافت موج توسط گیرنده می گردند که این مدت زمان تاخیر به وجود آمده ، نشان دهنده عمق فشار وارد شده می باشد . این گونه صفحه لمسی ها بر خلاف انواع دیگر قادر به تشخیص میزان فشار وارده یا عمق لمس شده z-axis هستند. این سیستم فاقد لایه های فلزی روی صفحه نمایش است و ۱۰۰درصد نور را عبور می دهد و در نتیجه تصویری با وضوح کامل نمایان می گردد. لمس با هر وسیله ای (به جز وسایل تیز و کوچک مثل سرخودکار) تشخیص داده می شود، اما ممکن است توسط عناصری چون گرد و غبار و رطوبت آسیب ببیند SAW بهترین گزینه موجود برای نمایش تصاویر با جزئیات زیاد در نظر گرفته می شود. از این فناوری برای کیوسک های اطلاعاتی که در محیط های شلوغ هستند و در ساخت رایانه های آموزشی کاربرد فراوانی دارد.

 

 

 

 


:: موضوعات مرتبط: مقالات pdf , ,
:: برچسب‌ها: صفحه لمسی , خانه هوشمند , سنسور هوشمند ,



بازدید : 823
نویسنده : مهرزاد نظرزاد

 

سیستم امنیتی، با هدف بوجود آوردن شرایط مطلوبی که تضمین کننده آسایش انسان در خانه هوشمند است در نظر گرفته شده. بنابراین توجه به شرایطی که همواره موجب پیشرفت تکنولوژی و منجر به بروز تغییرات و بوجود آمدن نسل های جدید سیستم هوشمند کرده است. در این میان راه حل هایی که موجب ارتقا سیستم امنیتی خانه های هوشمند می گردند بسیار پرطرفدار هستند. در ادامه به معرفی این سیستم ها و چگونگی عملکرد آنها  می پردازیم.

سیستم ایمنی موجب ایجاد سطح بالایی از امنیت و در نتیجه ایجاد بهره وری در مصرف انرژی می گردد. توانایی هایی که موجب برقراری کنترل کامل در خانه هوشمند شما می شود. نقش این سیستم ها ایجاد شرایطی است که از طریق اتوماتیک نمودن بسیاری از فرآیندهایی که در صورت نبود سیستم هوشمند، به صورت متداول و معمولی درخانه شما انجام می شد، می گردد. در این صورت بواسطه اینترنت و یا بوسیله تلفن همراه، حتی از راه دور، راحت تر می توانید اقداماتی را که موجب آسودگی خاطر و امنیت شما می شود فراهم نمایید.

اتوماسیون سازی برای سیستم امنیتی

با تنظیم سناریو برای سیستم روشنایی خانه و روشن شدن تلویزیون به صورت تصادفی و یا باز و بسته شدن پرده برقی، می توانید الگوی حضور خود در خانه هوشمند را شبیه سازی نمایید و برای زمانی که در منزل حضور ندارید، با خیالی آسوده نسبت به سیستم امنیتی منزل خود، اوقاتتان را در کمال آرامش و اطمینان سپری نمایید.

امروزه نیاز به امنیت، نیازی اساسی در زندگی ما می باشد، که به سادگی با وجود فناوری های پیشرفته در سیستم های امنیتی برای ما ایجاد می گردد، اما از آنجا که بوجود آوردن شرایط ایده آل برای ایجاد امنیت بوجود نمی آید، مگر با پیشرفت و توسعه و ارائه تجهیزات به روز و کارآمد، بنابراین این امر در کنار آگاهی از نحوه انتخاب صحیح این تجهیزات بدست می آید.

ساکنین ساختمان از طریق سیستم خانه هوشمند می توانند از روشن ماندن چراغ ها و همچنین از طریق زمان بندی سیستم خانه هوشمند کنترل وسایل سرمایشی و گرمایشی را در اختیار گرفته تا در مصرف انرژی ساختمان و واحد خود صرفه جویی نمایند، در این حالت براحتی مي توان از داخل و خارج از خانه به مصرف کننده هاي انرژي داخل ساختمان دسترسي پيدا کرد و با فرمان هاي مختلف و يا بصورت هوشمندانه آنها را کنترل نمود.

سیستم امنیتی کنترل کننده ورودی های منزل 
برای مشاهده اینکه چه کسی مقابل درب منزل شما ایستاده است می توانید با استفاده از اینترنت، تلفن و یا پنل لمسی خانه هوشمند خود، درب منزل را باز نمایید و با دانستن اینکه چه کسی وارد منزل شده از طریق متن، ویدئو و یا عکس با مهمانان خود ارتباط برقرار نموده و خوش آمد گویی نمایید.

قفل ها و سیستم های امنیتی هوشمند

یکی از المان های اصلی هوشمندسازی ساختمان، بهره گیری از قفل دیجیتال و دستگیره اثر انگشتی هوشمند به جای استفاده از قفل معمولی می باشد. که عامل تاثیر گذاری در مسیر شروع هوشمندسازی منازل و محیط پیرامون ما می باشد. مسیری به سوی زندگی امن و آسوده، با اطمینان و بی دغدغه, مسیری که نتیجه آن منتهی به لبخندی، حاکی از رضایت می شود. قفل دیجیتال اثر انگشتی و دستگیره هوشمند محصولی است کـه بـر روی انواع درب‌ ورودی ساختمان به منظور دسترسی سریع و آسان، زیبایـی، افزایش امنیت و به جهت حفاظت از خانه و اعضای خانواده شما بر روی انواع درب معمولی و ضد سرقت نصب می‌گردد. با سیستم ‌های متنوع امنیتی که در این سیستم به کار رفته  است، آرامش و امنیت هر چه بیشتر را برای محیط پیرامون شما بوجود می آورد. به بیان دیگر قفل دیجیتال (قفل الکترونیکی) ابزار الکترونیکی است که، بر پایه یکی از مکانیزم های شناسایی رمز، کارت های مغناطیسی RFID، تگ، اثرانگشت، ریموت کنترل و گوشی های هوشمند، درب محل کار یا زندگی شما را به راحتی باز و بسته می نماید.

قفل دیجیتال و دستگیره هوشمند با بهره گیری از تکنولوژی های پیشرفته ای مانند، باز نمودن درب بوسیله اثر انگشت، کارت هوشمند، صفحه کیپد دار جهت ورود رمز، ریموت کنترل و گوشی هوشمند بدون نیاز به کلید برخوردار می باشد، همه این ویژگی ها در کنار هم می توانند راه حل مناسبی جهت ساده تر نمودن زندگی شما و از بین بردن دردسرهای استفاده از دسته کلیدهای حجیم می باشند؛ در ادامه به توضیح مختصری از ویژگی های قفل و دستگیره  هوشمند می پردازیم.قفل های دیجیتال دارای شیوه های دسترسی متفاوتی نظیر، قفل دیجیتال کارتی، اثر انگشتی، بدون دستگیره هوشمند، برای کاربران خانه هوشمند می باشند.

نظارت ویدئویی راه حلی برای سیستم امنیتی خانه هوشمند 
دسترسی به دوربین هایی که در خانه و یا محل کار شما، وظیفه ایجاد نظارت تصویری از راه دور، برای دیدن آنچه که زنگ به شما هشدار داده است، را دارند و یا مشاهده آنلاین وقایع و همچنین ویدیوهای قبل و بعد از زنگ ها یا آلارم های داده شده، که می توانید از طریق تلفن همراه و یا کامپیوتر خود مشاهده نمایید. علاوه بر این شما می توانید از دوربین های مخصوص جهت دید در شب و هنگام تاریکی و از دوربین های مگاپیکسلی برای داشتن کیفیتی مناسب جهت فیلم و عکس نیز استفاده نمایید. از مهمترین امکانات سیستم دزدگیر هوشمند می توان به تلفیق شدن این سیستم با دیگر سیستم های هوشمند موجود در ساختمان اشاره نمود که امنیت را برای ساکنین فراهم می کند.

با کاربرد کلید لمسی آشنا بشید!!

نحوه عملکرد سیستم امنیتی به عنوان سناریو خانه هوشمند

در سیستم اعلام سرقت هوشمند می توان چندین منطقه (zone) تعریف نمود و هر منطقه را به طور مجزا کنترل و مدیریت کرد و در صورت ورود سارقین به ساختمان می توان به راحتی محل حضور آنها را در ساختمان هوشمند به سرعت تشخیص داد. سیستم امنیتی هوشمند قابلیت تعریف و تنظیم به شکل های مختلف با توجه به نظر کارفرما و نوع کاربری ساختمان را دارد.

برای مثال در یک خانه هوشمند می توان ۳ نوع حالت دزدگیر با سناریوهای مختلف به کار برد:

۱سناریو تنها در خانه: در سناریوی تنها در خانه، فقط مگنت هایی که جلوی درب ورودی، پنجره یا اتاق های خاصی که شما تنظیم نموده اید، فعال می شوند و زمانی کاربرد دارند که،به عنوان مثال فرزند خردسال شما در خانه تنهاست.

۲ خواب: در سناریوی خواب فقط سنسورهای مربوط به درب ورودی فعال می شود و سایر سنسورها غیر فعال می باشند.

۳ مسافرت و ترک خانه: در این حالت تمامی سنسورها فعال شده و سیستم دزدگیر هوشمند بصورت کامل فعال می گردد. با هرگونه ورود غیر مجاز، سیستم هوشمند اقدام به اطلاع رسانی به شما از طریق تلفن همراه می نماید تا اقدامات مربوطه و لازم را انجام دهید. همچنین در این حالت، امکان تعریف سناریو شبیه ساز حضور نیز وجود دارد. در توضیح سناریو شبیه ساز حضور، هنگامی که شما سیستم ضد سرقت را فعال می نمایید، سیستم بصورت اتوماتیک و در دوره های زمانی کوتاه جهت اینکه بنظر بیاید که شما در منزل حضور دارید، اقدام به کارهایی از قبیل روشن یا خاموش کردن چراغ ها، کنار زدن پرده ها ، روشن یا خاموش نمودن تلویزیون و … می نماید.

 

 


:: موضوعات مرتبط: مقالات pdf , ,
:: برچسب‌ها: خانه هوشمند , سیستم امنیتی , قفل برقی , سناریو خانه هوشمند ,



بازدید : 667
نویسنده : مهرزاد نظرزاد

سیستم آبیاری هوشمند، سیستمی است که به کمک آن می توان با برنامه هایی از پیش تعیین شده،که بطور ثابت یا از طریق کاربر تعریف میشوند، گیاهان مختلفی را در هر نوع توپوگرافی زمین متناسب با نوع نیاز آن گیاه آبیاری نمود. از عوامل تاثیرگذاری که باعث گرایش به بهره گیری از سیستم آبیاری هوشمند در، گلخانه ها و در زمینه ی کشاورزی و یا در هوشمند سازی ساختمان می گردد، اولاً صرفه جویی بالا در میزان آب مصرفی در استفاده از این سیستم ها بوده و ثانیاً انعطاف پذیری این نوع سیستم ها با شرایط گوناگون زمین و منطبق شدن با نوع نیاز گیاه در مصرف آب می باشد. امکان کنترل آبیاری به روش های (سیستم قطره ای ، بارانی و ….) در فضای سبز، با نصب سیستم هوشمند در محیط هایی که دارای پخش کننده های آب نصب شده در فضاهای سبز می باشند.

با توجه به وضعیت فعلی بحران آب درکشور و این نکته که تقریبا ۸۰ درصد از میزان هدر رفت آب در بخش کشاورزی است، استفاده از راه حل های هوشمندسازی می تواند یک راه حل مطمئن و مطلوب برای خارج شدن از بحران آب و ایجاد یک مدیریت مناسب در این زمینه باشد.  

سیستم آبیاری هوشمند دارای چه امکاناتی است؟

  • سناریوهای پیشنهادی جهت مدیریت سیستم آبیاری هوشمند
  • سنجش رطوبت و تشخیص اینکه آبیاری بر مبنای رطوبت خاک چه هنگامی صورت می پذیرد.
  • تنظیم دبی و فشار مناسب جریان آب در مناطق مختلف.
  • زمان بندی انجام آبیاری برای ساعات خنک تر جهت صرفه جویی در مصرف آب.
  • تنظیم قطع و وصل جریان آب در بازه های زمانی مختلف

 

با نصب ایستگاه های سیستم هوشمند آبیاری و تقسیم زمین های مورد نظرتحت کشت به چندین بخش جهت آبیاری، میتوان پروسه آبیاری را حتی با سرانه پایین آب نیز انجام داد. بوسیله سامانه وایرلس سیستم هوشمند آبیاری و برقراری ارتباط بی سیم امن و بدون اختلال هیچگونه محدودیتی در مساحت و متراژ زمین یا باغ تحت پوشش سیستم هوشمند آبیاری بوجود نخواهدآمد.

این سیستم ها اشخاص را قادر خواهند ساخت تا به راحتی فضای سبز خود را در هر زمان و مکانی که تمایل دارند آبیاری نموده و از بروز آسیب در روند رشد گیاهان بر اثر بی آبی یا کم آبی جلوگیری به عمل می آورد. بدلیل شیوه ی آبیاری منظمی که این سیستم در اختیار می گذارد، با کمترین میزان آب مصرفی بیشترین میزان بهره وری را خواهیم داشت.

آبیاری هوشمند گیاهان آپارتمانی، گل‌ها و درختچه‌های موجود در حیات خانه‌ها، یکی از دغدغه‌های افرادی است که به نگهداری گل ها و گیاهان علاقه فراوانی دارند. مهم‌ترین مشکل در این زمینه، تامین نیاز آبی این گیاهان در هنگام مسافرت است. بسیار اتفاق می‌افتد که افراد فرصت نمی‌کنند که برای آبیاری گیاهان خود پیش از مسافرت تدبیری بیاندیشند و این مسئله باعث خشک شدن گل‌های زیبایشان شده‌است، که مدتها  از آن‌ نگه‌داری کرده‌اند. این مشکل را می‌توانیم با هوشمند کردن سیستم آبیاری نیز برطرف نماییم.

پس از کسب تجربه‌های فراوان، یک مجموعه از ابزار آبیاری اتوماتیک گیاهان برای شما آماده شده است. با استفاده از این سیستم می‌توانید بدون نیاز به حضور در محل، گیاهان خود را آبیاری کنید.

سیستم آبیاری هوشمند چگونه فعالیت می نماید؟

در این مجموعه ابزاری مانند سیستم آبیاری قطره‌ای، لوله آبیاری و اتصالات مورد نیاز وجود دارد. بخش ویژه این مجموعه سیستم آبیاری قابل تنظیم آن است که می‌تواند برای گیاهان‌تان، آبیاری را به صورت خودکار انجام دهید.

شیر برقی موجود در پکیج محصولات هوشمندسازی جهت آبیاری مناسب گیاهان شما، متناسب با یک برنامه زمان بندی تعریف می‌شود. به عنوان مثال در طی روز به مدت یک دقیقه آبیاری را انجام داده و با استفاده از قطره‌ چکان‌های موجود در سیستم آبیاری هوشمند، می‌توانید به راحتی و متناسب با هر گلدان، آبیاری به شیوه منظم تری صورت پذیرد.

چه عواملی در سیستم آبیاری هوشمند موثر هستند؟

بررسی داده های اقلیمی در آبیاری هوشمند در آمار چندین ساله هواشناسی مانند دما، بارندگی، رطوبت، سرعت باد، تابش آفتاب برای محاسبه نیاز روزانه آبیاری هوشمند محصولات مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. در صورتی که برای محاسبه ET از روش خاصی استفاده شود، داده های مورد نیاز آن روش را نیز جمع آوری نمایید.

 

بررسی داده های زراعی در سیستم آبیاری هوشمند

الگو و تراکم کشت مورد نظر و مناسب بودن گیاهان انتخاب شده برای طرح از دیدگاه اقلیمی.

بررسی خاک عملیات زراعی و آبیاری اتوماتیک.

اطلاعات مورد نیاز برای محاسبه ضریب گیاهی Kc در هر محصول آبیاری اتوماتیک.

خصوصیات فنولوژیکی و مرفولوژیکی گیاه بذر کاری شده.

 ارتفاع گیاه مراحل حساس به تنش آبی. ضرایب حساسیت به شوری و کم آبی ، حساسیت به کاتیون ها وآنیون های مختلف.

داده های مربوط به خاک آبیاری هوشمند.

بافت و ساختمان خاک،عمق خاک،نقاط پتانسیلی خاک.

ظرفیت زراعی، وزن مخصوص منحنی رطوبت خاک در آبیاری هوشمند نقطه پژمردگی و حد اشباع قابل استخراج توسط گیاه، میزان شوری و سدیمی بودن خاک.

 ظرفیت نگهداری آب در خاک، نفوذپذیری و شماره منحنی نفوذ و محل خروجی زه آب ها .

آبیاری هوشمند، داده های مربوط به آب در محل اصلی برداشت. مقدار حجمی آب در طول سالی که آبیاری هوشمند انجام شده است.

دبی جریان آب و تغییرات احتمالی آن، شوری آب ارتفاع منبع آب نسبت به زمین، فاصله منبع آب تا زمین. درجه تناسب آب با گیاهانی که در طرح وجود دارند. حقابه ها و مسایل قانونی و حقوقی آب.

نقشه های توپوگرافی زمین. نقشه های موقعیت. راهها موارد ترجیحی زراع و وضعیت مالی او. سایر عوامل فیزیکی که به نحوه ای در اجرا آبیاری هوشمند موثر است.

روش های تحلیل اطلاعات مربوط به خاک و گیاه و آب و همچنین تحلیل های اقتصادی طرح آبیاری هوشمند و به دست آوردن حداکثر نیاز روزانه آبیاری هوشمند طرح DDIR  مورد بحث قرار گرفت. همچنین معیارهای عملکرد سیستم آبیاری مانند راندمان های آبیاری هوشمند، کفایت آبیاری، یکنواختی پخش آب و سایر مورادی که در مقایسه از آن استفاده می شود، مورد بحث واقع شده است. جنبه های فنی طراحی در آبیاری هوشمند نیز مورد بحث قرار می گیرد.

سیستم آبیاری هوشمند فضای سبز

 برای انجام آبیاری فضای سبز ابتدا باید از آب موجود آزمایش گرفت، جهت انجام آبیاری فضای سبز اطلاعات آب مورد نیاز از قبیل میزان دبی آب و فشار آب مهم است، چرا که بدون این اطلاعات ممکن است در انتهای کار دچار مشکل شویم و سیستم آبیاری فضای سبز از کارایی مناسبی برخوردار نباشد.

نوع گیاه و پوشش فضای سبز برای تعیین نوع آبیاری فضای سبز نیز مهم می باشد. چرا که هدف آبیاری فضای سبز برای انجام آبیاری به بهترین شکل ممکن است ، اگر قرار باشد قسمتی از فضای سبز خشک یا پژمرده شود پس سیستم ما ناکارآمد می باشد و در عین حال باید در نظر داشت که هیچ پوششی در آبیاری فضای سبز صد درصد نمی باشد ولی باید، عدم پوشش به حداقل میزان خود برسد.

برای انجام صحیح اجرای آبیاری فضای سبز باید محاسبات اصطکاک لوله و افت فشار در آب شهری باید در نظر گرفته شود، چرا که سیستم هوشمند آبیاری فضای سبز با آب شهری دارای حداقل فشار ممکن است، اگر فشار آب در آبیاری فضای سبز به زیر ۱ بار برسد، عملا این سیستم کارآمد نبوده و فاقد بازدهی می گردد.

 

 

 

 

 

 


:: موضوعات مرتبط: مقالات pdf , ,
:: برچسب‌ها: خانه هوشمند , آبیاری هوشمند , سیستم هوشمند , خانه هوشمند , کنترل مصرف آب ,



بازدید : 947
نویسنده : مهرزاد نظرزاد

جهت اجرای سیم کشی خانه هوشمند از دو شیوه ی سیستم هوشمند وایرلس و سیستم خانه هوشمند با سیم استفاده می شود. در شیوه سیستم هوشمند وایرلس نیازی به کابل کشی مجزا جهت کنترل ادوات مختلف سیستم خانه هوشمند نمی باشد. بنابراین سیگنال های تولید شده توسط وسایل کنترل کننده، با کمک سیگنالهای RF منتقل شده و در مقصد، دستگاه مورد نظر را کنترل می نمایند. از متداول ترین پروتکل های این دسته می توان به تکنولوژی Z-Wave و Zig Bee اشاره نمود.

در مقابل سیستم هوشمند وایرلس، سیستم هوشمند مبتنی بر سیم کشی وجود دارد که در این شیوه، کلیه ی تجهیزات خانه هوشمند بوسیله ی سیم کشی با کابل های برق رشته ای و یا زوجی با یکدیگر ارتباط برقرار می نمایند.

برخی از ویژگی های سیستم هوشمند وایرلس

استفاده از شیوه سیستم هوشمند وایرلس به مراتب از سرعت عمل بالاتری برخوردار است. اما خانه هوشمند مبتنی بر تجهیزات وایرلس عموما از قیمت تمام شده ی بسیار بالاتری به نسبت سیستم هوشمند باسیم برخوردار هستند و علاوه بر آن تنوع تجهیزات سیستم هوشمند وایرلس بسیار کمتر بوده و بیشتر مربوط به حوزه ی ایمنی ساختمان است. تجهیزاتی نظیر سنسورهای تشخیص و اعلان حریق، سنسور شیشه و سنسور های اعلام سرقت…

در مقابل سیستم هوشمند وایرلس می توان این نکته را یادآور شد که، امن ترین شیوه برای ارتباط داشتن تجهیزات متفاوت خانه هوشمند،سیستمی مبتنی بر سیم کشی می باشد و از سوی دیگر بررسی شارژ بودن باطری تمامی تجهیزات خانه هوشمندی که مبتنی بر سیستم وایرلس باشد کار بسیار دشوار و زمانبری می باشد.

سیستم های هوشمند ساختمان با استفاده از تکنیک مدولاسیون (Spread Spectrum) و فرکانس‌های پایین دارای قدرت سیگنالینگ بالایی هستند. علاوه بر آن، تکنولوژی هوشمند سازی بوسیله‌ی یک ارتباط دوطرفه به هر یک از تجهیزات خود اجازه می‌دهد وضعیت روشن یا خاموش بودن خود را در شبکه هوشمند اعلام نماید. اینگونه می‌توان پس از هر فرمان از انجام آن اطمینان حاصل نمود. تمامی این امکانات باعث می‌گردند ارتباطی با قابلیت اطمینان بیش از ۹۹% حاصل گردد.

استفاده‌ی صد در صد از خطوط برق برای انتقال اطلاعات و طراحی انواع تجهیزات لازم برای خانه هوشمند موجب گردیده تا این سیستم به بهترین سطح عملکرد در ساختمان‌های مسکونی و تجاری برسد و گستره ی کاربری آن طیف گوناگون مکان هایی که انسان ها در آن حضور دارند را در بر گرفته است. همین امر منجر به گسترش استفاده از سیستم های هوشمند سازی در سرتاسر دنیا شده است. که نتایج چشمگیر آن در کاهش مصرف انرژی، آسایش و راحتی استفاده از این سیستم باعث گردیده بسیاری از تولید کنندگان وسایل برقی در دنیا مدول ارتباطی با این نوع شبکه را به صورت پیش فرض بر روی محصولات خود قرار دهند.

در این روش اصولا سنسورها اطلاعات را به یک مرکز کنترل ارسال می نمایند و در آنجا مرکز کنترل پس از تحلیل اطلاعات دریافتی فرمانی را به عملگرها که عمدتا در همان مرکز کنترل نصب شده اند ارسال و این عملگرها باعث قطع یا وصل جریان برق می گردند.

 

 

روش های هوشمندسازی ساختمان

به هر صورت شیوه ی اجرای هوشمند سازی به این صورت می باشد که توسط سنسورها، اطلاعات جمع آوری شده و به سوی سیستم مرکزی ارسال می گردند و پس از مرحله تحلیل اطلاعات دریافتی، فرامینی را به سمت عملگرها انتقال می دهیم. با این تفاسیر در مجموع میتوان گفت سه روش گوناگون برای هوشمند سازی ساختمان ها وجود دارد:

۱-  استفاده از سیم کشی (BUS) مجزا جهت انتقال اطلاعات

۲- استفاده از سیم های برق به عنوان بستری جهت انتقال اطلاعات

۳- استفاده از سیستم های بی سیم جهت انتقال اطلاعات

 

در هر یک از روش های ذکر شده استانداردهایی به عنوان پروتکل وجود دارد که میتوان در غالب این استانداردها هوشمندسازی را انجام داد. در ادامه به طور خلاصه به ذکر برخی استانداردهای معروف در این زمینه می پردازیم:

بهره گیری از سیستم Bus مجزا

در این سیستم می توان به معروف ترین و معتبرترین استانداردهای حوزه اتوماسیون ساختمان از جمله EIB ، BACnet ، LON ، S-Bus و غیره اشاره نمود. در این سیستم ها اطلاعات بسته به استاندارد استفاده شده بر روی ۱، ۲ یا ۴ زوج سیم منتقل می گردند و این سیم های حامل اطلاعات کاملا از سیم های منتقل کننده جریان اصلی برق مجزا می باشند.

استفاده از سیم های برق (PLC)

در این سیستم معتبرترین استاندارد موجود X10 می باشد. در این روش اطلاعات بدون نیاز به کابل کشی مجزا بر روی سیم های برق موجود منتقل می گردند. در این سیستم در هر نقطه کنترلی، ماژول هایی نصب میشود که اطلاعات آمده از طرف مرکز کنترل را دریافت و به آن واکنش نشان داده و دستگاه متصل را خاموش یا روشن می نماید.مرکز کنترل در این سیستم وظیفه ذخیره سناریوها، دریافت کدها از ریموت کنترل، و نهایتاً ارسال آن به سمت ماژول مورد نظر را عهده دار می باشد.

 

استفاده از سیستم هوشمند وایرلس

روش دیگری که این روزها بسیار مورد توجه واقع شده استفاده از سیگنالهای بی سیم (Wireless) به عنوان بستر ارتباطی سیستم هوشمند می باشد. در این روش فرمان ها از طریق سیگنالهای وایرلس ارسال و دریافت می گردند.در این روش علاوه بر سرعت بالای انتقال اطلاعات، نیاز به تغییر در سیم کشی ساختمان وجود ندارد و به همین خاطر به راحتی در خانه هایی که امکان تغییر در سیستم سیم کشی ساختمان وجود ندارد قابل اجرا می باشد.

 نکات کلی که از ارزیابی سیستم های باسیم و بی سیم در سیستم های هوشمند ساختمان بدست می آید این است که در روش باسیم پایداری بیشتری نسبت به روش بی‏ سیم وجود دارد و از طرفی فرآیند سیستم اتوماسیون باسیم باید در مرحله ساخت ساختمان اجرا شود یعنی هنگامی ‏که لوله‌های برق کار گذاشته می‏شوند، در حالی‏که اتوماسیون بی‏ سیم در خانه‏ تکمیل‏ شده هم قابلیت اجرا دارد. از معایب بزرگ سیستم اتوماسیون بی‏ سیم‏ ناامنی در حفظ اطلاعات است یعنی در روش بی‏ سیم فرستادن امواج از سمت دستگاه فرستنده به گیرنده (ریموت‏ کنترل تا کلید) به صورت رمزگذاری‏ شده نیست و درصدی از احتمال نفوذ وجود دارد. دستگاه فرستنده هم به‏ راحتی قابل خرید و در دسترس است و شما می‏ توانید بوسیله آن چراغ همسایه را بعنوان مثال روشن و خاموش کنید! درحالیکه در سیستم باسیم‏ ذاتاً چنین مشکلی وجود ندارد و در آن قابلیت آپشنال ‏رمزگذاری‏ شدن دیتا وجود دارد. البته در برخی از شرکت‏ها سیستم بی‏ سیم به صورت رمزگذاری‏ شده انجام می‏ گردد، اما در مقابل هزینه نصب سیستم هوشمند وایرلس بسیار بالاست؛ به این علت که در هر دستگاه فرستنده و گیرنده باید دستگاه‏هایی جداگانه برای کد و دی کدکردن وجود داشته باشد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 


:: برچسب‌ها: سیستم هوشمند , وایرلس , وایرینگ ,



بازدید : 744
نویسنده : مهرزاد نظرزاد

 

با پیشرفت تکنولوژی، کاربرد هوش مصنوعی به شکل گسترده ای در جوامع امروزی رو به فزونی است. هوش مصنوعی در اصطلاح به هوشی که یک ماشین در شرایط مختلف از خود نشان می‌دهد، اطلاق می گردد. به عبارت دیگر کاربرد هوش مصنوعی در سیستم‌هایی است که می‌توانند واکنش‌هایی مشابه رفتارهای هوشمندانه انسان، از جمله توانایی درک شرایط پیچیده، شبیه‌سازی فرایندهای تفکری و شیوه‌های استدلالی انسانی و پاسخ درست به آنها، یادگیری و توانایی کسب دانش و استدلال برای حل مسایل را داشته باشند. در بیشتر نوشته‌ها و مقاله‌های مربوط به هوش مصنوعی، از این تکنولوژی به عنوان «دانش شناخت و طراحی عامل‌های هوشمند تعریف کرده‌اند.

محل کاربرد هوش مصنوعی را باید در عرصه پهناور تلاقی و ملاقات بسیاری از دانش‌ها، علوم، و فنون قدیم و جدید جستجو نمود. ریشه‌ها و ایده‌های اصلی آن را نیز باید در فلسفه، زبان‌شناسی، ریاضیات، روان‌شناسی، عصب‌شناسی، فیزیولوژی،تئوری کنترل، احتمالات و بهینه‌سازی بررسی کرد و بعلاوه هوش مصنوعی کاربردهای گوناگون و فراوانی در علوم رایانه، علوم مهندسی، علوم زیست‌شناسی و پزشکی، علوم اجتماعی و بسیاری از علوم دیگر دارد.

یک «عامل هوشمند» سیستمی است که با شناخت محیط اطرافش، شانس موفقیت خود را پس از تحلیل و بررسی ارتقا می‌دهد. جان مکارتی در سال ۱۹۵۶ واژه هوش مصنوعی را عنوان نمود، که وی آن را (دانش و مهندسی ساخت ماشین‌های هوشمند) تعریف نموده ‌است.

تاریخچه کاربرد هوش مصنوعی

هوش مصنوعی اولین بار توسط فلاسفه و ریاضی‌دانانی نظیر جرج بول که اقدام به ارائه قوانین و نظریه‌هایی در مورد منطق نمودند، مطرح شده بود. با اختراع رایانه‌های الکترونیکی در سال۱۹۴۳، هوش مصنوعی، دانشمندان آن زمان را درگیر چالش هایی بزرگ نمود. دراین شرایط، این گونه به‌نظر می‌رسید که فناوری یاد شده قادر به شبیه‌سازی رفتارهای هوشمندانه خواهد بود.
با وجود مخالفت هایی که گروهی از متفکّرین با هوش مصنوعی داشتند و با تردید در کارآمد بودن آن می‌نگریستند، تنها پس از گذشت چهار دهه، شاهد تولد ماشین های شطرنج باز و دیگر سامانه‌های هوشمند در صنایع گوناگون شدیم.
در سال ۱۹۶۵ میلادی، نام هوش مصنوعی به عنوان یک دانش جدید ابداع شد. البته فعالیت های گسترده در این زمینه از سال ۱۹۶۰ میلادی آغاز شد. بیشتر کارهای پژوهشی اولیه در هوش مصنوعی بر روی انجام اتوماتیک بازی‌ها و نیز اثبات قضیه‌های ریاضی با کمک رایانه‌ها بود. در ابتدا چنین به نظر می‌آمد که رایانه‌ها می توانند چنین فعالیت‌هایی را تنها با بهره گرفتن از تعداد بسیار زیادی کشف و جستجو برای مسیرهای حل مسئله و سپس انتخاب بهترین روش برای حل آن‌ها به انجام برسانند.

کاربرد هوش مصنوعی

امروزه کاربرد هوش مصنوعی چنان گسترده و فراگیر شده‌ است که،  بسیاری از کاربردهای این فناوری دیگر با نام هوش مصنوعی شناخته نمی‌شود و در واقع هر یک از آنها نام تخصصی خود را دارند. تأثیرکاربرد هوش مصنوعی را اکنون می‌توان در همه جهات و نقاط زندگی مردم مشاهده نمود. آیفونی که می تواند اعضای خانه را تشخیص دهد یا تلویزیونی که نور صفحه نمایش را  به صورت دلخواه با تعداد افراد تنظیم می‌نماید، همه ی این موارد به گوشه ای از کاربرد هوش مصنوعی اشاره دارند.
کاربردهای عملی آن دسته از کاربردهای هوش مصنوعی هستند که عملیات خاصی را انجام می دهند و عمل یا تأثیر آنها به وضوح توسط کاربر احساس خواهد شد. برای مثال جست و جوی خودکار گوگل که از الگوریتم‌ها و متدهای پیچیده هوش مصنوعی استفاده می‌نماید، پس از انجام یک عملیات پرهزینه و البته سریع نتایج مرتبط را به شما نشان خواهد داد. ماشین‌هایی که می توانند به صورت خود به خود کنترل گردند. ربات‌های پرنده و یا قایق‌های هوشمند نمونه ها‌ی بارزی از کاربرد هوش مصنوعی هستند.
نیاز به تحلیل و استخراج الگو از داده‌های ترافیک شهری، دریافتی کارکنان و جابه جایی پول در یک بانک برای جلوگیری از اختلاس یک عملیات نیست و تأثیر یا خود عمل به وضوح توسط کاربر لمس نخواهد شد؛ اما در مقابل یک تحلیل هوشمند و خودکار است که کاربرد تحلیلی هوش مصنوعی به حساب می‌آید.

تعریف دقیقی از کاربرد هوش مصنوعی
تا به امروز تعریف مشخصی از هوش مصنوعی به گونه ای که مورد پذیرش دانشمندان این علم باشد، ارائه نشده ‌است و این امر به هیچ وجه موجب شگفتی نیست. چرا که مقوله اساسی‌تر از آن، یعنی خود هوش هم هنوز به صورتی  همه‌جانبه و فراگیر که دربردارنده ی همه ی ابعاد معنایی این واژه باشد تعریف نشده ‌است. در این صورت می‌توان نسل‌هایی از دانشمندان را سراغ گرفت که تمام دوران زندگی خود را صرف مطالعه و تلاش در راه یافتن جوابی به این سؤال مهم نموده‌اند که: هوش چیست؟
اما به شکل عمومی اکثر تعریف ‌هایی که در این زمینه ارایه شده‌اند بر پایه یکی از این چهار باور قرار می‌گیرند:
1. سیستم‌هایی که به شکل منطقی فکر می نمایند
2. سیستم‌هایی که به شکل منطقی عمل می نمایند
3. سیستم‌هایی که مانند انسان فکر می نمایند
4. سیستم‌هایی که مانند انسان عمل می ‌نمایند
شاید بتوان کاربرد هوش مصنوعی را این گونه توصیف نمود: (هوش مصنوعی عبارت است از مطالعه این که چگونه می توان رایانه ها را وادار به کارهایی نمود که در حال حاضر انسان‌ها، آنها را صحیح یا بهتر انجام می‌دهند) هوش مصنوعی به هوشی که یک ماشین از خود نشان می‌دهد و یا به دانشی در کامپیوتر که سعی در ایجاد آن دارد گفته می‌شود. بیشتر نوشته‌ها و مقاله‌های مربوط به هوش مصنوعی از آن به عنوان (دانش شناخت و طراحی عامل‌های هوشمند) تعریف نموده اند. یک عامل هوشمند، سیستمی است که با شناخت محیط اطرافش، شانس پیروزی خود را بالا می‌برد.

بررسی کاربرد هوش مصنوعی از دیدگاه دانشمندان

  1. کاربرد هوش مصنوعی در هنر ایجاد ماشین هایی است که انجام وظایفی را برعهده دارند، که انجام آنها توسط انسان ها نیاز به هوش دارد. (کورزویل- ۱۹۹۰)
  2. مطالعه استعدادهای ذهنی از طریق مدل‌های محاسباتی. (کارنیاک و مک درموت – ۱۹۸۵)
  3. مطالعه اینکه چگونه کامپیوترها را قادر به انجام اعمالی کنیم که در حال حاضر، انسان آن اعمال را بهتر انجام می‌دهد. (ریچ و نایت -۱۹۹۱)
  4. خودکارسازی فعالیت‌هایی که ما آنها را به تفکر انسانی نسبت می‌دهیم. فعالیت‌هایی مثل تصمیم‌گیری، حل مسئله، یادگیری و … (بلمن -۱۹۷۸)
  5. تلاشی نو و مهیج برای اینکه کامپیوترها را قادر به فکر کردن کنیم. ماشین‌هایی با فکر و حس تشخیص واقعی (هاگلند-۱۹۸۵)
  6. یک زمینه تخصصی که به دنبال توضیح و شبیه‌سازی رفتار هوشمندانه بوسیله فرایندهای کامپیوتری است. (شالکوف -۱۹۹۰)
     
  7. مطالعه محاسباتی که درک، استدلال و عمل کردن را توسط ماشین‌ها ممکن می کند. (وینستون – ۱۹۹۲)
  8. توانایی دست یافتن به کارایی در حد انسان در همه امور شناختی توسط رایانه (آلن تورینگ – ۱۹۵۰)
  9. هوش مصنوعی دانش و مهندسی ساخت ماشین‌های هوشمند و به خصوص برنامه‌های رایانه‌ای هوشمند است. هوش مصنوعی با وظیفه مشابه استفاده از کامپیوترها برای فهم چگونگی هوش انسان مرتبط است، اما مجبور نیست خودش را به روش‌هایی محدود کند که بیولوژیکی باشند. (جان مک کارتی – ۱۹۸۰)
  10. هوش مصنوعی علم طراحی سیستم‌هایی رایانه‌ای و یا الکترونیکی است که تلاش می‌نماید تا رفتار انسان گونه را بازسازی کند، به عبارت دیگر، هوش مصنوعی علم و مهندسی ایجاد ماشین‌هایی با هوش با به کارگیری از کامپیوتر و الگوگیری از درک هوش انسانی و یا حیوانی و نهایتاً دستیابی به مکانیزم هوش مصنوعی در سطح هوش انسانی می‌باشد. (مسعود مولوی-۲۰۰۶)

 هوشمند بودن دارای یک مفهوم نسبی است و نمی‌توان محدوده صحیحی را برای ارائه تعریف از آن مشخص نمود. رفتاری که از نظر یک فرد هوشمند به نظر می‌رسد؛گاهی ممکن است برای یک فرد دیگر این گونه به نظر نرسد.

 

 


:: برچسب‌ها: هوش مصنوعی-خانه هوشمند-ربات هوشمند ,



بازدید : 695
نویسنده : مهرزاد نظرزاد

تکنولوژی خانه هوشمند اطلاعات مربوط به حضور افراد را جمع آوری نموده و با افراد خانواده و همچنین افرادی که به ارائه مراقبت های اولیه پزشکی می پردازند به اشتراک می گذارد. در یک تعریف دیگر، استفاده از وسایل ساده و کمکی برای فراهم کردن محیطی که در آن قابلیت های تجهیزات خودکار شده است و وسایل با یکدیگر مرتبط شده اند. از تکنولوژی خانه هوشمند جهت بهبود بخشیدن به کیفیت زندگیتان در دوران سالمندی استفاده نمایید. هر چه پیرتر می‌شوید زندگی بیشترچالش برانگیز خواهد شد. دراین مقاله به بررسی راهکارهای ویژه ای که استفاده از تکنولوژی خانه هوشمند به منظور بهبود زندگی سالمندان ارائه می دهد می پردازیم. خانه هوشمند، داده های فیزیولوژیکی، موقعیتی و حرکتی را جمع آوری می نمایند و جمع آوری این اطلاعات می تواند برای تشخیص زود هنگام و مداخله ارائه دهندگان مراقبت سلامت، پزشک فرد و خانواده های آنها نیز مورد استفاده قرار بگیرد.

سالمندان درحال حاضر به علت آسیب پذیری بالا، چالش بزرگی برای دولت ها به شمار می روند، برخی عوارض طبیعی سالخوردگی عبارتند از: کاهش حواس، ضعف حرکتی، استقامتی و انعطاف… با همه این موارد، با اینکه سالمندان و خانواده هایشان از خطرات احتمالی آگاهی دارند، اما تعداد زیادی از سالمندان بیش از ۹۵ % سالمندان آمریکایی یعنی نصف افراد ۷۵سال به بالا، تمایل دارند تنها زندگی کردن را انتخاب کنند.

بیشتر سالمندان ترجیح می دهند، در جایی زندگی کنند که تولد ۶۵ سالگیشان را آنجا جشن گرفته اند. به این علت که احساس آشنایی، راحتی و امنیت توام با احساس عدم وابستگی را برایشان فراهم می کند؛ اما این وضعیت به دلیل آمار افتادن ۱ نفر از هر ۳ نفر سالمند، می تواند خطرناک باشد، مطالعات پذیرش های بیمارستان نشان می دهد که علت اغلب آسیب های سالمندان، افتادن (به زمین خوردن) در منزل به دلیل عدم تناسب محیط اطراف سالمند با نیازش است؛ دو علت دیگر آسیب های خانگی سالمندان سوختگی با آتش که بیشتر به علت فراموش کردن خاموش کردن اجاق گاز یا شعله هاست و (مسمومیت دارویی) به دلیل اینکه سالمندان بیشتر از سایر افراد در معرض واکنش های مضر دارویی قرار گرفته اند.

دستگاه های غیر مداخله ای

وضعیت سلامتی و امنیتی را بدون دخالت در مراقبت فرد نمایش می دهند مانند دستگاهی که می تواند روی تشک قرارگرفته و ضربان قلب، وضعیت تنفس و آرامش فرد را مشخص نماید. این حسگرها می توانند داده های موقعیت فرد در یک بازه ی زمانی را مشخص کنند، مانند تعداد مراجعات به سرویس بهداشتی یا اینکه می تواند همراه با حسگرهای دیگر برای توسعه دستیابی به الگوهای فعالیتی استفاده شوند، بعنوان مثال اگر یک سالمند مستقر در خانه هوشمند، زمان زیادی را در سرویس بهداشتی بگذراند و حسگر هیچ حرکتی را شناسایی نکند، به پرستار آن سالمند هشدار داده خواهد شد. حسگرها می توانند تغییرات رفتاری متغیری از نحوه خوابیدن تا اینکه آیا سالمند هنوز قادر به شستن ظرفهایش هست یا نه را نشان می دهند. حسگرهای رطوبت استفاده منظم از سینک یا دوش را چک می کنند. حسگر گام که در زمین تعبیه شده، تغییرات توانایی درراه رفتن سالمند مانند به زمین خوردن را مشخص می کند. این دستگاه ها در زمینه کسب اطلاعات در جهت کاهش سلامت افراد سالمند یا مشکلاتی که ممکن است رخ دهد اطلاعات مفیدی برای کمک به افراد خانواده و پرستاران جهت انجام اقدامات پیشگیرانه از حوادث مخاطره آمیز، تشخیص می دهند.

از کلید لمسی برنامه پذیر چه می دانید؟

دستگاه های مداخله ای در تکنولوژی خانه هوشمند

این دستگاه ها نقش فعال تری را در مراقبت ایفا میکنند، مانند حسگرهایی که مجهز به هشدار هستند، سیستم های یادآور و دستیار دارو.

تکنولوژی حسگرهای خانه هوشمند

به صورت فعال اطلاعات را ارسال نموده و در صورت لزوم، امکان مداخله را فراهم می نمایند. برخی از این حسگرها علائم حیاتی را همراه با الگوی حرکت فرد نمایش می دهند، که برای اطلاع از زمین خوردن یا برنخاستن سالمند از خواب مناسب می باشند. لباس های هوشمندی هم وجود دارند که مجهز به حسگرهای شرایط فیزیولوژیکی هستند و علائم حیاتی، نتایج الکتروکاردیوگرام و جریان خون را نمایش می دهند، که این اطلاعات میتوانند برای تشخیص یا درمان به نزد پزشک فرستاده شوند.

سیستم های یادآور تکنولوژی خانه هوشمند

برخی از اینها شامل اطلاعاتی هستند، مانند ساعت، تاریخ، کارهایی که باید انجام شود و مناسبت های پیش رو و برخی دیگر برای هشدار در صورت سوختن اجاق گاز و خطرات احتمالی می باشند. بیشتر این سیستم های یادآور در صورتی که پرستار کارهایی مانند خاموش کردن گاز، بستن در و… را فراموش کند، انجام می دهند.

تکنولوژی هوشمند سازی ساختمان با رویکرد نقش یک دستیار دارویی

دستگاه های متعددی برای دستیاری مدیریت دارویی وجود دارند، مانند نسخه پیچی های خودکار، پدهای حسگری که زیر شیشه های دارو برای تشخیص برداشتن و استفاده و دریافت آنها تعبیه شده اند، رباتهایی که سالمند را در زمینه داروهای مورد نیازش پیگیری می کند، حیوانات مجازیی که سالمند به آنها غذا داده و از آنها مراقبت می کند، دکمه ای را برای گزارش دریافت دارو فشار داده و اگر با رژیم داروییشان مطابقت نداشته باشد، حیوان آنها بیمار می شود؛ بعضی تکنولوژی های خانه هوشمند به سالمند ساکن یادآوری می کنند تا جعبه ی داروی خود را (جهت اطمینان از صحت دارو) اسکن کنند، این سیستم ها لیستی از داروها را نگهداری کرده و هنگام تمام شدن داروهای سالمند، به داروخانه آنها را تجویز می کنند.

مسئولیت های تکنولوژی خانه هوشمند

کاهش حوادث مضر، فراهم کردن حمایت و مداخله در شرایطی مانند بیماری های قلبی، سقوط، دمانس، مشکلات دارویی، سرگردانی و انزوا.

مشکلات تکنولوژی خانه هوشمند

برخی از مواردی که باید پیش از استفاده از سیستم ها در نظر گرفته شود عبارت اند از: تناسب سیستم با نیاز فرد، دوستانه تر نمودن سیستم هوشمند در راستای استفاده آسان سالمندان از این دستگاه، مقرون به صرفه نمودن هزینه های تجهیز خانه ها به این تکنولوژی؛ از نظر برخی از منتقدین، با نگهداشتن افراد در خانه هایشان ارتباط آنها با اجتماع کم شده و ما آنها را محبوس می کنیم در صورتی که هدف اصلی از طراحی خانه هوشمند ایجاد حس استقلال و خودمختاری در سالمند می باشد. از دیگر مشکلات این تکنولوژی تمایل افراد به استفاده از این تکنولوژی و میزان تهاجمی بودن تکنولوژی است، هرچه تکنولوژی احساس دخالت در امور بیشتری را به سالمند منتقل کند، در نتیجه تمایل فرد به استفاده از آن کمتر خواهد شد.

 

 

 

 

 

 


:: برچسب‌ها: سیستم هوشمند , خانه هوشمند , روز جهانی سالمند ,



بازدید : 713
نویسنده : مهرزاد نظرزاد

از ديگر قابلیت های کاربردی در خانه هوشمند، پکیج سیستم صوتی است، که به واسطه آن، می توانیدکنترل سيستم هاي صوتی و تصويری و يا سایر تجهيزات تكميل كننده را به عهده بگیرید. با استفاده از سيستم صوتی هوشمند، امکان پخش موزیک های متفاوت در نقاط مختلف ساختمان وجود دارد و یا با کمک این سیستم صوتی بسیار پیشرفته می توان از بالاترین سطح کیفیت در صدا و نور بهره برد. ممكن است شما در خانه هوشمند خود چندین تلويزيون داشته باشید. در نتیجه احنمالا برای هر يك از آنها سيستم صوتی و تصويری مجزایی تهيه کرده اید. درخانه هوشمند خود می توانید انتقال صدا و تصویر دستگاه های صوتی و تصويری را از يك نقطه به نقطه ديگر، بدون نياز به هرگونه سيم كشي اضافه انجام دهید.

در سیستم صوتی هوشمند، موسیقی در تمام قسمت ها و مناطق مختلف ساختمان قابل شنیدن است. با در اختيار داشتن پنل لمسي و یا به کمک ريموت كنترل سیستم هوشمند می توان تمامی دستگاه های صوتی و تصویری مانند تلويزيون، ويدیو، رسيور ماهواره و… را به صورت کامل و از هرنقطه از ساختمان تحت كنترل و مدیریت قرار داد. در واقع اینگونه به نظر می رسد که هر کدام از قسمت های خانه (نظیر پذیرایی، اتاق خواب، لابی، آشپزخانه و…)، دارای یک سیستم پخش موسیقی مجزا و مربوط به خود می باشند. حال آنکه این پردازنده مرکزی سیستم هوشمند است که موسیقی را به صورت مستقل و با توجه به سلیقه کاربر پخش می نماید.

برخی از امکانات سیستم صوتی هوشمند

از دیگر امکانات سیستم‎ های صوتی و تصویری هوشمند می‎توان به ضبط صدای شخص و پخش آن در زمان‎هایی که استفاده از آن مورد نیاز است، اشاره نمود. این بخش از امکانات سیستم هوشمند ساختمان به جهت افزایش ایمنی و امنیت ساکنان از اهمیت بالایی برخوردار می گردد. برای مثال می توان با ضبط پیام هشدار ورود غیرمجاز به ساختمان و یا پیامی مبنی بر انتشار نشت گاز، با اطلاع‎رسانی به موقع امنیت بالایی را برای ساکنین ساختمان فراهم نمود.

همچنین به واسطه این سیستم می‎توان دستگاه‎ های صوتی و تصویری را از طریق کلیدهای هوشمند چندکاره، تبلت و یا از طریق برنامه‎ریزی و تعیین زمان بندی به صورت خودکار فعال نمود.

باید توجه شود که تمامی این امکانات و نحوه استفاده از آن ها در ساختمان به طراحی که به سیستم هوشمند ساختمان مرتبط است مربوط می باشد و طراح می‎تواند متناسب با مقتضیات پروژه، از امکانات بیشتری در طراحی سناریوها استفاده نماید.

 

 نمونههایی از موارد کاربرد سیستم صوتی هوشمند

 در ادارات و موسسات با برنامه‎ریزی سیستم هوشمند صوت، می‎توان در ساعات مشخصی به صورت خودکار برای مثال اذان و یا موزیک های مورد نظر را پخش نمود.

 قابلیت اتصال سیستم صوتی به ماژول دزدگیر و پخش کلیه هشدارها و یا اتصال به ماژول ایمنی جهت اعلام وقوع نشتی گاز در محل که باعث اطلاع ‎رسانی مناسب و جلوگیری از حوادث احتمالی می شود؛ کنترل تمامی سیستم‎های صوتی،تلویزیون و… با ریموت کنترل یا کلیدهای هوشمند بدون هیچ گونه محدودیت مکانی با بهره گیری از سنسورهای سقفی.

     سیستم های صوتی

  یکی از امکانات پرکاربرد برای سیستم هوشمند، سیستم های پخش موزیک می باشد. با داشتن سیستم

پخش موزیک می توان در حالات خاص و یا به صورت دلخواه از منبع مشخص و با شدت مورد نظر در هر فضا این سیستم می تواند یک سیستم زیبا برای خانه شما باشد که به راحتی و با فشردن یک کلید موسیقی دلخواه خود را مطابق نظر و یا در زمانی خاص برای شما پخش شود.

 

نقش سیستم صوتی هوشمند

امروزه در دنیای هوشمند ما؛ سیستم های صوتی از پرکاربردترین تجهیزات الکترونیکی محسوب می گردند. از گوش فرادادن به موسیقی گرفته تا هر نوع فایل صوتی اعم از آموزشی،خبری،تفریحی و …
در این بین سیستم­های صوتی مورد استفاده در منازل، عموماً از یک دستگاه پخش مرکزی و دو یا چند باند (بلندگو) تشکیل شده اند و این یعنی پخش موسیقی، فقط از قسمتی خاص مانند سالن پذیرایی منزل که تجهیزات مربوط به پخش موسیقی در آن قرار گرفته است. در سیستم هوشمند طراحی شده یاد شده، موسیقی در تمام قسمت­ها و مناطق مختلف ساختمان قابل شنیدن است، در واقع این گونه به نظر می رسد که هر کدام از قسمت­های خانه، نظیر پذیرایی، اتاق خواب، لابی، آشپزخانه و … دارای یک سیستم پخش موسیقی مستقل و متکی به خود می باشند. در حالیکه این پردازنده مرکزی سیستم هوشمند است که، موسیقی را به صورت مستقل و با توجه به دستورکار،کاربر پخش می­ نماید، اینکه هر روز صبح خود را با شنیدن موزیک مورد علاقه تان آغاز نمایید و به صورت هم زمان با بیدار شدن شما پرده­ های اتاق به آرامی کنار می روند و همراه با پخش ترانه­ ای نشاط­آور، مشغول به صرف صبحانه شوید و یا درحالیکه مشغول صرف شام با میهمانانتان هستید به یک موسیقی ملایم گوش فرا می دهید؛ تنها بخشی از امکانات و قابلیت­های سیستم صوتی خانه هوشمند است.

معرفی تجهیزات سیستم صوتی هوشمند

  1. استفاده از آمپلی­ فایر و مدارات دیجیتال جهت تولید صدایی با کیفیت Hi.Fi. و حذف نویزها و سایر اختلافات مربوط به سیستم هوشمند.
  2. قابلیت پخش موسیقی در سرویس­های بهداشتی و حمام، به صورت همزمان با ورود به این مکانها.
  3. امکان ارسال و انتقال آرشیو موسیقی به سیستم خانه هوشمند.
  4. امکان کنترل سیستم صوتی خانه هوشمند از طریق مانیتور لمسی،ریموت کنترل، موبایل، تبلت و...
  5. امکان انتخاب و پخش موسیقی برای هر بخش از ساختمان به صورت مجزا و مستقل
  6. استفاده از باندهای ضد آب جهت فضاهایی مانند استخر، حمام و... 
     
  7. کاربران خانه هوشمند، جهت گوش دادن و شنیدن فایل های صوتی خود؛ نیازی نیست به صورت مداوم در یک مکان حضور یابند، بلکه می توانند با خیالی راحت در خانه هوشمند خود حرکت نموده و از اتاقی به اتاق دیگر بروند و در همین حین، در هر منطقه از خانه که حضور دارند، به ترانه مورد علاقه شان گوش دهند و یا از شنیدن یک گزارش ورزشی لذت ببرند وحتی به یادگیری زبان های خارجی نیز بپردازند.

در واقع سیستم هوشمند علاوه بر اینکه کمک خواهد کرد تا به راحتی برای قسمت های مختلف خانه موسیقی متناسب با آن قسمت را انتخاب کنید، می تواند امکان پخش و یا عدم پخش صدا (اعم از صدای ضبط، تلویزیون، سینمای خانگی و…) در تمام یا برخی از قسمت های خانه هوشمند فراهم نماید.

 

 

 

 


:: موضوعات مرتبط: مقالات pdf , ,



با مزایا و امکانات خانه هوشمند آشنا شوید!
نوشته شده در شنبه 31 شهريور 1397
بازدید : 705
نویسنده : مهرزاد نظرزاد

قصد ما در این مقاله بررسی مزایا و امکاناتی است که در یک خانه هوشمند نسبت به یک خانه معمولی وجود دارد. خانه هوشمند امروزه به عنوان یکی از بخش های مهم سیستم کلی مدیریت ساختمان bms  محسوب می گردد، که تمرکز در زمینه های بهینه سازی در مصرف انرژی، ایجاد آرامش و امنیت و ایجاد بستری مبتنی برآسایش و فراهم کردن شرایطی که سهولت درکنترل از پیامدهای آن است، از اهداف اصلی این سیسستم است.

مجموع اقداماتی که در راستای ایجاد آرامش و امنیت برای کاربران خانه هوشمند انجام می پذیرد:

  • کنترل هوشمند روشنایی‌ها و سیستم سرمایش، گرمایش و تهویه مطبوع با توجه به حضور افراد در محیط
  • فراهم آوردن نور، دما و رطوبت مطلوب بوسیله مدیریت بهینه تجهیزات
  • شناسایی تجهیزاتی که معیوب هستند و یا میزان مصرف آنها زیاد است
  • مانیتورینگ مصرف انرژی تجهیزات
  • پیک سایی
  • مدیریت هوشمند تجهیزات بر اساس عرضه و تقاضای انرژی

سیستم هوشمند برای ساکنان این امکان را فراهم می­ کند که از تجهیزات به صورت کاربردی تر استفاده نموده و احساس امنیت و آسایش را در آنها افزایش می ­دهد و همچنین می ­تواند موجب صرفه ­جویی در مصرف انرژی گردد. ساختمان های هوشمند با استفاده از یکپارچه نمودن چهار عنصر اصلی مانند سیستم­ ها، ساختار، سرویس و مدیریت همچنین با برقراری ارتباطی پویا میان آنها محیطی مقرون به صرفه را بوجود می آورند.

مجموع اقداماتی که در جهت ایجاد آرامش و امنیت در خانه هوشمند انجام می گردد:

  • افزایش ایمنی ساختمان با استفاده از سیستم‌های اعلام و اطفای حریق
  • افزایش امنیت ساختمان با بهره گیری از سیستم‌های امنیتی و کنترل تردد پیشرفته
  • پایش دقیق فضاهای مهم ساختمان بوسبله استفاده از دوربین‌های مدار بسته و سیستم‌های دزدگیر
  • کنترل خسارات ثانوی ناشی از قطع خودکار گاز، آب و برق ساختمان در هنگام وقوع زلزله

 

مجموع اقداماتی که در راستای سهولت در کنترل خانه هوشمند انجام می گردد:

  • بالا بردن کیفیت زندگی و راندمان کاری با فراهم نمودن نور، دما و رطوبت دلخواه ساکنین
  • کنترل تجهیزات بوسیله گوشی موبایل، تبلت، ریموت کنترل و اینترنت
  • کنترل تجهیزات خانه هوشمند با استفاده از سناریوهای دلخواه
  • امکان مشاهده و نظارت بر وضعیت تجهیزات از طریق نرم افزار
  • فعال و غیر فعال سازی تجهیزات مطابق برنامه زمان بندی

 

خانه‌های هوشمند با هدف ایجاد آسایش و امنیت برای کاربران به سرعت در حال توسعه می باشند. امروزه تکنیک‌های مختلفی برای اتوماسیون ساختمان‌های بزرگ بکار گرفته‌می‌شود از قبیل کنترل نور، کنترل دما، کنترل درها و پنجره‌ها و پرده‌ها و یا سیستم‌های امنیتی و مدار بسته و غیره. علاوه برموارد یاد شده، در خانه‌های هوشمند، کاربرد‌های دیگری نیز از قبیل کنترل سیستم Multimedia، آبیاری گیاهان و حتی غذا دادن به حیوانات خانگی نیز قابل تعریف می باشد.
سیستم ‌های خانه ی هوشمند علاوه بر ایجاد آسایش و امنیت مضاعف درخانه به بهینه‌ سازی مصرف انرژی و صرفه‌جویی در زمان و هزینه‌های نگهداری ساختمان نیز کمک شایانی ‌می‌نمایند. ضمناً این سیستم‌ها علاوه بر مخاطبین معمول خود می‌توانند در بهبود کیفیت زندگی سالمندان و معلولان نیز کمک قابل توجهی نمایند.

 

معرفی برخی از مزایای خانه هوشمند

1روشنایی هوشمند

روشنایی بخش ­های مختلف ساختمان با استفاده از سیستم BMS  هوشمند می گردد. که این کنترل روشنایی شامل روشن و خاموش نمودن خودکار آنها، تنظیم سطح نور، کاهش یا افزایش و همچنین تعیین و مشاهده وضعیت آنها و امکان روشن و خاموش نمودن آنها از راه دور و در بیرون از ساختمان می­ باشد.

۲ سیستم­ های حفاظتی و امنیتی

می توان سیستم ­های اعلام و اطفاء حریق، ورود و خروج پرسنل، دوربین مدار بسته و نشتی آب و آب گرفتگی و حفاظت از برق گرفتگی را نیز به سیستم BMS متصل نمود و کنترل آن را به عهده داشت.

 

 

۳ در ، پنجره ، پرده و سایبان

به وسیله سیستم BMS می­ توان این تجهیزات را کنترل و وضعیت آنها را مشاهده نمود و فرمان های لازم را در این خصوص صادر نمود و حتی می­ توان با استفاده از حسگر اثر انگشت یا کارت مغناطیسی علاوه بر ایجاد ایمنی بیشتر به امکان طبقه ­بندی و زمان­ بندی دسترسی نیز اعمال نمود.

۴ سیستم­های سرمایشی و گرمایشی (تهویه مطبوع)

سیستم­ های سرمایشی و گرمایشی می­ توانند شامل تجهیزات مرکزی و تجهیزات محلی باشند، تجهیزات مرکزی که در موتورخانه واقع­ اند مانند چیلر، دیگ آبگرم، پمپ ­های سیستم، برج خنک­ کن و غیره می­ باشد و تجهیزات محلی نیز مانند فن کوئل ها، کولرها و هواسازها می ­باشند. از طریق سیستم BMS می­ توان تجهیزات مرکزی را در زمان های مشخص و از راه دور روشن و خاموش نمود و همچنین با تغییرات شرایط محیطی تغییرات لازم مورد نیاز را اعمال نمود و همچنین این سیستم می­ تواند دمای اتاق ها را بصورت هوشمند کنترل نمود و در صورت عدم حضور افراد نسبت به خاموش نمودن تجهیزات اقدام نماید.

۵ سیستم­های صوتی و تصویری ، تجهیزات اداری

با استفاده از BMS می­ توان امکان استفاده از یک آرشیو مرکزی صوتی را انتخاب و یا جهت اجرای مراسم­ های مختلف حالت­ های از قبل تعریف شده را انتخاب و اجرا نمود و یا تجهیزات اداری را نیز از طریق این سیستم کنترل نمود.

۶ کنترل سیستم  ورود و خروج

در مورد ساختمان های اداری این سیستم می ­تواند ورود و خروج کلیه مهمانان را ثبت و حتی تصویر آنها را ضبط نمود و در ساختمان های مسکونی نیز امکان دریافت تصویر مراجعه کننده بر روی نمایشگر و در صورت عدم حضور ثبت تصویر به همراه زمان مراجعه وجود داشته و حتی در صورت وجود اینترنت امکان برقراری ارتباط با مهمان از راه دور را مهیا سازد.

۷ کنترل تأسیسات استخر،  سونا و جکوزی

این سیستم می­ توانند بطور هوشمند تجهیزات را خاموش و روشن نموده و دستگاه های تصفیه، دما را کنترل کند و در صورت لزومدیگر کنترل های برنامه ریزی شده را نیز صورت دهد.

۸ سیستم­های ارتباطی

پشتیبانی خطوط تلفنی ، پیامگیر و تلفن سانترال نیز از ویژگی­ های این سیستم به شمار می­ رود .

۹ وسایل الکتریکی ساختمان

در ساختمان هوشمند امکان اطلاع یافتن از وضعیت کلیه وسایل الکتریکی ساختمان و کنترل آنها وجود دارد .

۱۰-سیستم آبیاری

آبیاری گیاهان موجود در حیاط و یا داخل ساختمان را بطور خودکار طبق برنامه از پیش تعیین شده انجام شود. در نتیجه با استفاده از سیستم مدیریت ساختمان می­ توان ساختمان ها را تا سطح مورد نظر هوشمند نمود هزینه این کار نیز بسته به سطح هوشمند سازی می ­تواند بسیار متفاوت بوده ولی امکان­ پذیر می­ باشد.

 

معرفی برخی مزایای خانه هوشمند

  • کنترل هوشمند و خودکار موجب افزایش امنیت کودکان و رفاه خانواده می گردد.
  • قابلیت کنترل همه چیز از طریق یک مانیتور لمسی
  • ساخت نمایی مدرن و شیک از ساختمان، متناسب با علایق و سلایق شخصی کاربران در هر پروژه
  • ارسال اطلاعات کنترل زمان ورود و خروج کودکان به تلفن همراه والدین در هنگام عدم حضور آن ها
  • کنترل هوشمند میزان نور و روشنایی و طراحی هوشمند نورپردازی ، موسیقی، سرمایش و گرمایش و… برای هر اتاق متناسب با شرایط کاربری آن اتاق
  • امکان طراحی و تعریف سناریوی مختلف برای اتاق ها (اتاق خواب، اتاق کودک، اتاق پذیرایی، آشپزخانه و...)
  • کنترل پرده ها و کرکره ها با سناریو و به صورت ریموت از روی مانیتور لمسی یا اپلیکیشن

گوشی همراه.

  • خاموش و روشن کنترل چراغ ها و تجهیزات و دستگاه های مختلف فقط با یک کنترل از راه دور
  • تغییرسیستم های سنتی ساختمان ها با مدرنترین تکنولوژی روز دنیا بدون تغییر در ساختارکنونی ساختمان.
  • ایجاد محیطی بسیار لوکس و زیبا توام با راحتی و آسایش و اطمینان
  • استفاده از زیباترین تجهیزات، متناسب با نما و دکوراسیون داخلی ساختمان
  • کنترل از راه دور تاسیسات و دستگاه ها توسط موبایل (راه اندازی قبل از حضور) ایجاد سناریوهای انجام همزمان چند کار تنها با فشار دادن یک کلید (سناریوی بیداری،خاموشی،مهمان،تماشای تلویزیون) و...
  • امکان تغییر سیستم، همزمان با تغییر نیازهای ساکنین ، سن افراد و کاربری اتاقها در کمترین زمان و بدون هزینه های اضافی
  • چند برابر کردن ارزش افزوده ساختمان و پاسخگویی به تمام نیاز های ساکنان ساختمان
  • جایگزین نمودن کلیدهای لمسی به جای و کلیدهای سنتی و قدیمی

 

 

 

 

 

 

 


:: موضوعات مرتبط: مقالات pdf , ,
:: برچسب‌ها: کنترل از راه دور , خانه هوشمند , کنترل زیرساخت ها , کنترل انرژی ,



بازدید : 696
نویسنده : مهرزاد نظرزاد

مفهوم هوشمندسازی و ارتقا کیفیت زندگی شهری در دهه‌های اخیر رویکردهای مختلفی را در ارتباط با توسعه و ارتقاء کیفیت زندگی شهری به همراه داشته است. کیفیت زندگی در بردارنده مفهومی محتوایی، فراگیر، پیچیده و متأثر از عوامل گوناگون از جمله عوامل اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی، کالبدی و فضایی می باشد. کیفیت زندگی از دو رویکرد جهانی با قلمروهای اساسی مشخصی تشکیل شده است: درمفهوم اول، به درک کیفیت زندگی که نتیجه آن رضایتمندی از زندگی است پرداخته و در مفهوم دوم، کیفیت زندگی در محیط اجتماعی، اقتصادی وکیفیت محیطی می پردازیم. هوشمندسازی شهر متأثر از دو بعد عینی و ذهنی کیفیت زندگی شهری است. از مولفه های مهم کیفیت زندگی شهری شاخص مشارکت مردمی در زمره این رویکردها برای هوشمندسازی شهر می باشد. هدف از نگارش این تحقیق بررسی تاثیرات شاخص های شهری هوشمند سازی بر کیفیت زندگی شهری می باشد.

امروزه، فناوري هوشمندسازي یکی از مهـم تـرین ابزارهـاي اسـتراتژیک در مـدیریت و اداره صـحیح مجموعه هاي انسانی می باشد. در نتیجه با رشد روز افـزون شـهر نشـینی و مشـکلات ناشـی از آن و بـا توجـه بـه پیامدهایی که صنعتی شدن و مدرنیزاسیون در زندگی شهري به همراه خود داشته است،  توجه به مؤلفه هاي کیفیت زندگی در چنین فضـا هایی، یکی از مهم ترین اولویت هاي برنامـه ریـزان و سیاسـت گـذاران شهری می باشد.

هوشمندسازي برداشتی نوین با حداکثر میزان کیفیت وکسب سرویس از شاخص ها و فاکتورهـاي زنـدگی می باشد. ارتقاي شاخص هاي زندگی از جمله فرهنگ، بهداشت، ایمنی، مسکن،گردشگري به میزان قابـل توجهی کیفیت زندگی شهروندان را ارتقا می دهد. توسعه هر یک از ایـن جوانـب منجـر بـه رضـایت، آسایش و رفاه بیشتر شهروندان می گردد و به آنها کمک می کند تا زندگی هماهنگ تري داشته باشند. در سطح بین المللی تمامی کشورهاي دنیا بـه سـمت توسـعه پایدارشـهري، از طریـق هوشمندسـازي شهري قدم برداشته اند. لذا حاکمان کشورها و مدیران پیشرو شهري، ایجاد شهر هوشـمند را بهتـرین گزینه براي مدیریت و بهبود کیفیت زندگی شهروندان دانسته اند. در نتیجه رفتن به سوي شهر هوشمند یک ضرورت است.

با توجه به اهمیت کیفیت زندگی براي افراد جامعه تلاش براي ارتقا آن از اصلی تـرین اصـول و اولویـت هاي برنامه ریزان و سیاست گذاران اجتماعی و مدیران و مسئولان حکومتی در هـر جامعـه و کشـوري می باشد. لذا به جرات می توان گفت کلیه برنامه ها و سیاست و عملیات های اجرایی در یک جامعـه در راستاي ارتقاي کیفیت زندگی مردم آن جامعه است. نتایج مطالعات کیفیت زندگی مـی توانـد بـه ارزیابی سیاست ها و رتبه بندي مکان ها، تدوین استراتژي هاي مدیریت و برنامه ریزي در هر جامعـه اي کمک نماید.

از این رو موجب درك و اولویت بندي مسایل براي برنامه ریزان و مدیران آن جامعه به منظور ارتقـاي کیفیت زندگی شهروندان می گردد. یکی از اختلافات مهمی که بين متخصصين کیفیت زندگی وجود دارد، تفاوت در دیدگاه آنها نسبت به رابطه ذهنی یا عینی بودن این مفهوم است. برهمين اساس می توان گفت که کیفیت زندگی به سه دسته تقسیم میگردد: در دسته اول کسانی هستند که فقط به بعد ذهنی کیفیت زندگی توجه دارند. اینها در کارهاي خود یا بعد عینی کیفیت زندگی را لحاظ نمی کنند و یا آن را از لحاظ اهمیت در سطح بسیار پایینی قرار می دهند. دسته دوم کسانی هستند که برخلاف دسته اول کیفیت زندگی را از لحاظ عینی بررسی می کنند البته تعداد این افراد در قیاس با گروه اول بسیار کم است. اما دسته سوم که به نظر روز به روز بر تعداد آنها افزوده می شود کسانی هستند که دید جامع تري نسبت به این مفهوم داشته و معتقدند که کیفیت زندگی شهری را باید از دو منظر عینی و ذهنی بررسی نمود. 

 برای ایجاد یک شهر هوشمند، به همکاري همه دستگاه ها و سازمان هاي حوزه فناوري اطلاعات و ارتباطات نیـاز است و بدون این هماهنگی، شکل گیري آن عملی نمی شود. شهر هوشمند نیاز بـه اقتصـاد هوشـمند، محیط هوشمند، مردم هوشمند و حکمرانی هوشمند دارد. از دستاوردهاي ارزشمند، شهر هوشمند کاهش هزینه هاي مصرف سوخت و انرژي و کاهش آلودگی های ناشی از آسیب آن، به محیط زیست را می توان نام برد. یک جامعه شهري، ترکیبی است، از مردم و محیط پیرامونی که در ارتباط دائم با آن هستند. که این محیط متشکل از سازمانها، ادارات و مراکز خدماتی است که به طور مداوم و مستمر با یکـدیگر در حـال تعامـل هسـتند، از این رو لزوم حرکت به سمت جامعه اي هوشمند ضرورت دارد.

الگوي هوشمندسازي شهر از مشارکت گسترده مردمی، در طرح هـا و پـروژه هـاي شهري از آن رو حمایت می نماید که همکـاري آن هـا در فراینـد تصـمیم گیـري مزایـایی همچـون دستیابی به شناخت واقعی از شرایط محدوده مورد مطالعه، طرح ریزي براساس واقعیت هـا و نیازهـاي موجود و رفع یا کاهش تضادها و تعارض ها دارا می باشدکه مجموعه این موارد، در نهایت منجـر بـه افزایش تحقق پذیري طرح، اجرایی تر بودن آن و حرکت در مسیر توسعه با شـتابی بیشـتر مـی گردد.

کیفیت زندگی یکی از مهمترین مسائل پیش روي جهان امروز و از مباحث اساسی در تدوین سیاست گذاري اجتماعی محسوب می گردد. اصطلاح کیفیت زندگی در طیف وسـیعی از زمینـه هـا از جملـه حوزه هاي توسعه بین الملل، بهداشت و سیاست مورد استفاده قرار می گیرد. کیفیت زندگی نبایـد بـا مفهوم استاندارد زندگی که عمدتا بر درآمد استوار است، اشتباه گرفتـه شـود درعـوض، شـاخص هـاي استانداردکیفیت زندگی نه تنها شامل عوامل زیست محیطی، سلامت جسمی و روانی مبحث تحصیلات تفـریح و اوقات فراغت و تعلق اجتماعی را نیز در بر می گیرد. امروزه کیفیت زندگی شهري بـه عنـوان کلیـدي تـرین مفهوم در برنامه ریزي شهري است. براین اساس در بسیاري از کشورهاي توسعه یافته برنامه ریزان در تلاش براي نمایش سطوح کیفیت زنـدگی در سـطوح مختلـف جغرافیـاي هسـتند تـا از ایـن طریـق بتوانندراهکارهاي بهینه را براي بهبود کیفیت زندگی مورد بررسی قرار دهندکه این شاخص ها یکی از دغدغه ها و موضوعات مورد توجه مدیران و سازمانها در فعالیت هاي حرفـه اي در زمینه هوشمندسـازي ساختمان محسوب می گردد.
هوشمندسازي شهر یک ایده جدید به منظور افزایش و ارتقاي کیفیت زندگی از طریق اسـتفاده از فناوري اطلاعات و ارتباطات است. بنابراین هوشمندسازي شهرمی تواند تمامی مزایاي ناشی از بهبـود کیفیت زندگی را به همراه داشته باشد.

در نتیجه ارتقاي کیفیت زندگی شهري در دوره معاصر با رشد چشم گیر جمعیت شهري در این دوران همراه بوده است. از این رو بدیهی است که رشد شهرنشینی با رشد امکانات و خدمات شهري، می تواند کیفیت زندگی را تحت تاثیر قرار دهد. افزایش رشد جمعیت شهري، که یکی از مشخصه هاي شهرنشینی ایـران در دهه هاي اخیر است، در بسیاري موارد، اثرات ناشی از رشد کمی وکیفی امکانات و خـدمات شـهري را براي افزایش کیفیت زندگی تعدیل نموده است و ضمن کاهش سرانه ي برخـورداري شـهروندان از امکانـات شهري، کیفیت زندگی در شهرها را ثابت نگه داشته و حتی در مواردي موجب بروز چالش هـاي کنـونی در جامعه شهری براي هوشمندسازي شده است.

 


:: موضوعات مرتبط: مقالات pdf , ,
:: برچسب‌ها: هوشمندسازی , شهر هوشمند , ساختمان هوشمند , سیستم هوشمند ,



صفحه قبل 1 2 صفحه بعد