پیغام مدیر :
با سلام خدمت شما بازديدكننده گرامي ، خوش آمدید به سایت من . لطفا براي هرچه بهتر شدن مطالب اين وب سایت ، ما را از نظرات و پيشنهادات خود آگاه سازيد و به ما را در بهتر شدن كيفيت مطالب ياري کنید.
منظور از اینترنت اشیا چیست؟
نوشته شده در یک شنبه 11 شهريور 1397
بازدید : 800
نویسنده : مهرزاد نظرزاد

اینترنت اشیا به‌ طور کلی به بسیاری از چیزها شامل اشیا و وسایلی که در محیط پیرامون ‌ما وجود دارد، اطلاق می گردد که به شبکه اینترنت متصل شده و می تواند به وسیله اپلیکیشن‌های موجود در تلفن‌های هوشمند و تبلت کنترل و مدیریت گردد، اشاره دارد. اینترنت اشیا به زبان ساده، به ارتباط بین سنسورها و دستگاه‌ها با شبکه‌ای است که از طریق آن می‌توانند با یکدیگر و یا با کاربرانشان تعامل ایجاد نمایند. این مفهوم می‌تواند به سادگی ارتباط یک گوشی هوشمند با تلویزیون باشد، یا به پیچیدگی نظارت بر زیرساخت‌های شهری و ترافیکی. این شبکه بسیاری از دستگاه‌های اطراف ما را از ماشین لباسشویی و یخچال گرفته تا لباس هایمان؛ در برمی‌گیرد.

اتحادیه بین‌المللی مخابرات، اینترنت اشیا را زیرساختی جهانی برای جامعه اطلاعاتی که بر اساس فناوری‌های ارتباطی و اطلاعاتی دارای قابلیت تعامل پذیری از قبل موجود و رو به رشد از طریق اتصال (فیزیکی و مجازی) اشیا که خدمات پیشرفته ای را ممکن می‌سازد، تعریف نموده ‌است. به کمک اینترنت اشیا در سراسر زیرساخت‌های شبکه موجود، امکان کنترل اشیا از راه دور فراهم می شود و همچنین فرصت برای ادغام مستقیم از جهان فیزیکی به سیستم‌های مبتنی بر کامپیوتر ایجاد نموده ‌است و در ایجاد بهبود در میزان بهره‌ وری، دقت و سود اقتصادی علاوه برکاهش دخالت انسان منجر گردیده است. تا زمانی که اینترنت اشیا با سنسورها و محرک‌ها تکمیل ‌شود، هر چیز منحصر به فردی از طریق سیستم‌های محاسباتی جاسازی می شود و قابل شناسایی می گردد. بر اساس تخمین کارشناسان اینترنت اشیاتا سال ۲۰۲۰ در حدود سی میلیارد شی را در بر خواهد گرفت.

تعاریف زیادی از اینترنت اشیا (IOT) internet of things توسط انجمن‌های مختلف تحقیقاتی بر اساس نوع نگرش آن‌ها به نقاط قوت این ایده بیان شده‌است. دلیل چند وجهی بودن این مفهوم ریشه در نام گذاری این ایده یعنی «اینترنت اشیا» دارد. این نام از دو کلمه تشکیل شده‌است، کلمه اول به دیدگاه شبکه گرایی این مفهوم تأکید دارد، درحالی که کلمه دوم به حرکت به سمت اشیاء عمومی که در یک بسته مشترک قرار گرفته‌اند تأکید می‌ نماید. اینکه به اینترنت اشیا با دید اینترنت گرا یا موجودیت گرا نگاه کنیم، موجب به وجود آمدن تغییراتی در قراردادهای تجاری، تحقیق‌ها و استانداردهای موجود خواهد شد.

 

چند دهه است که اینترنت برای ما نامی آشناست. مجموعه‌ای از کامپیوترها که به یکدیگر متصل هستند و توانایی تبادل اطلاعات را با همدیگر دارند. البته چند دهه قبل، منظور از کامپیوترها، کامپیوترهای لابراتوراهای بزرگ تحقیقاتی و بعدها کامپیوترهای رومیزی بوده است.

مدت زیادی است که لپ‌تاپ‌ها هم، به جمع کامپیوترهای موجود در بستر اینترنت افزوده شده‌اند. موبایل‌ها هم، وسایل دیگری بودند که مهمان بستر اینترنت شدند. هر روز وسایل جدیدی، در حال اتصال به اینترنت هستند. ساعت‌های هوشمند هم، نمونه‌ای از این وسایل محسوب می‌ گردند. خودروها، سیستم روشنایی خانه‌ها، یخچال‌ها، چراغ‌های راهنمایی و رانندگی، همگی وسایلی هستند که به عنوان یک واحد مستقل به اینترنت افزوده می‌شوند. با این‌‎که فعالیت در حوزه‌ی فناوری اینترنت اشیاء از اوایل دهه ۹۰ میلادی آغاز شد، اما تاریخچه آن بر می گردد به کوین اشتون مؤسس و مدیر اجرایی مرکز Auto-ID در دانشگاه MIT  که برای اولین بار در سال ۱۹۹۹ در یکی از ارائه های خود، از اینترنت اشیاء نام برده است. اشتون عضو تیمی بود که توانستند با تگ های RFID، اشیاء را به اینترنت متصل کنند.

امروزه، کامپیوترها و در نهایت اینترنت، تقریبا به صورت کامل برای تولید محتوا، به انسان ها وابسته هستند. نزدیک به حدود ۵۰ پتابایت (هر پتابایت معادل ۱۰۲۴ ترابایت است) دیتایی که در اینترنت موجود است، از طریق انسان با تایپ کردن، رکورد کردن، عکس گرفتن و اسکن بارکد تولید شده است.

افزایش روز افزون استفاده از آدرس IPv6، یک فاکتور مهم در توسعه اینترنت اشیاء است. به گفته‌ی آقای استیو لیبسون، این گسترش فضای آدرس به معنی این می باشد که می توان، به هر اتم روی سطح زمین، یک آدرس  IPv6  اختصاص داد و هنوز هم به اندازه کافی، تعداد آدرس IPv6 برای بیش از ۱۰۰ کره زمین هم وجود دارد. به عبارت دیگر، انسان ها به راحتی می توانند به هر شیء روی کره زمین، آدرس IP اختصاص دهند. افزایش تعداد تجهیزات هوشمند و همچنین مقدار داده ای که این تجهیزات تولید می نمایند، نگرانی های جدیدی از جمله حریم خصوصی، قدرت در داده ها و امنیت را بوجود می آورد.

اینترنت اشیا، سیستمی از کامپیوترها، ماشین‌های محاسبه، دستگاه‌های دیجیتال و مکانیکی، انسان‌ها و حیوانات است که هر کدام با یک کد مستقل و به عنوان یک وسیله‌ی متمایز، در شبکه حضور دارند و سهم قابل توجهی از تبادل اطلاعات و رفتار و رابطه میان آنها، بدون دخالت و نظارت مستقیم انسان انجام می‌شود.

 

 برای خرید کلید لمسی کلیک کنید

 

چگونگی فرآیند ارسال داده ها

فرآیند ارسال داده‌ها در فناوری اینترنت اشیاء بدین ترتیب است که به سوژه‌ی مورد نظر یک شناسه‌ی یکتا و یک پروتکل اینترنتی (IP) تعلق می‌گیرد که داده‌های لازم را برای پایگاه داده‌‌ی مربوطه ارسال می‌کند. داده‌هایی که توسط ابزارهای مختلف از قبیل گوشی‌های تلفن همراه و انواع رایانه‌ها و تبلت‌ها قابل مشاهده خواهند بود.

این داده‌ها به چه کار می‌آید؟ چرا باید از اینترنت اشیاء استفاده کنیم؟!

 

روزگاری جورج اورول نوشت آن‌که گذشته را کنترل می‌کند، آینده را کنترل خواهد کرد. دنیای مدرن و فناوری ارتباطات نشان داده‌است که در دنیای کسب و کار "آن‌هایی که به داده‌ها و اطلاعات بیشتر و بهتری دسترسی دارند آینده را کنترل خواهند کرد" داشتن اطلاعات در دنیای جدید حکم سقوط سیب در روزگار نیوتون را دارد! اطلاعات به‌روز و مفید آن‌گاه که در زمان مناسب در اختیار اهل فن قرار گیرد، منجر به تولید محصولات و خدماتی می‌شود که زندگی بشر را هر روز بیش از پیش آسان و آسوده می‌کند؛ آسان و آسوده، با همه‌ی پیچیدگی‌ها و سختی های جهان امروز.

 

گسترش فلسفه فناوری اینترنت اشیا

فناوری اینترنت اشیاء نیز با همین فلسفه توسعه یافته‌است. دریافت، ثبت و ارسال اطلاعات ِبه روز و لحظه‌ای برای استفاده، تحلیل و بهبود محصولات و خدمات و البته در نهایت جهت استفاده‌ی مصرف‌کنندگان انجام می‌گیرد. برای مثال ورزشکاری که در طول یک برنامه‌ی تمرینی حرکات فیزیکی و تغییرات داخلی بدنش مورد مطالعه قرار می‌گیرد؛ شامپانزه‌ای که سوژه‌ یک تحقیق علمی است و یا قفسه‌ مخصوص کنسروهای ماهی در یک خواروبارفروشی یا باک بنزین‌ هوشمند یک خودروی سواری که خالی شدن خود را گزارش می‌دهند! این‌ها همگی مثال هایی از دامنه گسترده کاربردی فناوری اینترنت اشیاء می باشد. که به کمک آن اطلاعات لازم را به صورت لحظه‌ای به هر پایگاه داده‌ای که به آن متصل شده باشند، در هر نقطه‌ای از دنیا ارسال می نمایند.

فرآیند ارسال داده‌ها در فناوری اینترنت اشیاء نیازی به تعامل «انسان با انسان» یا «انسان با رایانه» نخواهد داشت و کلیه داده‌ها به صورت اتوماتیک و بر اساس تنظیمات انجام شده و در زمان‌های مشخص (معمولاً به‌صورت دائم و لحظه‌ای) ارسال می‌گردند. ظهور پدیده‌ اینترنت اشیاء یکی از هزاران نتیجه‌ گسترش اینترنت و البته توسعه‌ فناوری‌ های بی سیم (Wireless Technologies) و سامانه‌های میکرو-الکترومکانیکی (Micro-electromechanical Systems) می باشد. به‌دلیل قابلیت‌های فراوانی که در تعاملات «ماشین با ماشین» در فناوری اینترنت اشیاء موجود است، این پدیده تا به امروز در بخش‌های‌ صنعت (به خصوص در انواع کارخانجات تولیدی)، انرژی و گاز کاربرد فراوانی داشته‌است. سایر محصولات هوشمند، محصولاتی که قابلیت‌ برقراری ارتباط «ماشین با ماشین» را دارا هستند، از قبیل لیبلهای هوشمند، کنتورهای هوشمند نیز از فناوری اینترنت اشیاء استفاده می کنند.

اینترنت اشیا و چالش در دامنه حریم خصوصی

موضوع امنیت و حریم خصوصی، به عنوان یک مشکل اساسی بر سر راه "اینترنت اشیاء"به شمار می‌رود. به عنوان نمونه، احتمال حمله­ اینترنتی به اطلاعات شخصی افراد و هک کردن آن، یکی از این چالش‌ها می باشد. نکته‌ای که در این زمینه جالب به ‌نظر می‌رسد، توجه کنگره آمریکا به مباحث حقوقی و مقررات در رابطه با این فناوری جدید، آن هم در زمانی که استفاده از آن هنوز فراگیر نشده است. به نظر می‌رسد مشکلات و اخبار مربوط به جاسوسی و ورود به حریم خصوصی کاربران در شبکه‌های اجتماعی، موتورهای جستجو و... موجب آن شده تا کنگره گام‌های نخستین خود در رابطه با این فناوری جدید را مطمئن‌تر بردارد.

 

 


:: موضوعات مرتبط: مقالات pdf , ,
:: برچسب‌ها: تکنولوژی , اینترنت اشیا , اپلیکیشن , خانه هوشمند ,



کاربرد گجت هوشمندچیست؟
نوشته شده در شنبه 3 شهريور 1397
بازدید : 731
نویسنده : مهرزاد نظرزاد

 

گجت هوشمند، ابزار جدیدی است که بواسطه آن می توان حتی از سرقت در خانه ها جلوگیری به عمل آورد و در نتیجه موجب افزایش ضریب امنیت خانه‌های کاربران، می گردد. بنابراین می توانید با آرامش خاطر بیشتری به مسافرت بروید و نگران عوامل تهدید کننده خارجی نباشید.

گسترش و پیشرفت روز افزون تکنولوژی این روزها سبب شده است که، هر روز وسایل الکترونیکی وگجت‌های هوشمند بسیاری اختراع شود که موجب آسایش بیشتر مردم و کاربران خانه های هوشمند می گردد، از این رو بهتر است کاربران هنگام نیاز بخصوص زمانی که به سفر می‌روند، از این سیستم ها استفاده نمایند و از امکانات و قابلیت‌های بی‌نظیر آن بهره مند گردند.

هدف ما در این مقاله بررسی اجمالی گجت‌های هوشمند نوینی است که در زندگی بسیاری از کاربران تاثیر چشم گیری گذاشته است، خواهیم پرداخت:

آیا ترموستات‌های هوشمند یک جور گجت هوشمند محسوب میگردند؟

بله، البته. امروزه ترموستات های وای فایی که در بازار موجودند، می توانند با یک سری رادیاتور مشخص در تعامل باشند. اما بخش چشم گیری از آنها برای سیستم های تهویه مطبوعی بهینه سازی شده اند که می توانند هوای سرد یا گرم را از یک منبع واحد در فضای خانه ها به جریان بیندازند. در صورتی که کاربران خانه هوشمند، از یک ترموستات هوشمند در خانه خود استفاده نمایند، می توانند با خیالی آسوده به مسافرت بروند چرا که این گجت جدید و هوشمند قادر است دمای محیط خانه را با دقت بسیار بالایی اندازه گیری نماید و در صورت کم یا زیاد بودن دمای محیط، با ارسال یک پیام به گوشی هوشمند کاربران، تغیرات لازم را در دمای محیط بوجود آورد.

کاربرانی که از این گجت هوشمند در خانه خود بهره می برند، حتی می توانند بدون نیاز به هماهنگی ترموستات با آنها، قبل از مسافرت خود به صورت اتوماتیک و خودکار تنظیم نمایند، تا هم در مصرف انرژی صرفه جویی شود و هم خانه آنها را ایمن و مناسب نگه دارد. همچنین این ترموستات‌های هوشمند قادرند هرگونه افزایش ناگهانی دمای هوای محیط و دود حاصل از آتش سوزی را به کاربران اطلاع دهند.

گجت هوشمند- چراغ‌های هوشمند

حتما تا به حال  برای شما هم اتفاق افتاده است که هنگام ترک خانه و سفرهای نسبتا طولانی، یک یا چند چراغ را در خانه روشن بگذارید؟ خب برای راحت شدن خیالتان باید بگوییم که متاسفانه یا خوشبختانه این کار هرگز موجب فریب دزدان نمی گردد !!! چرا که مسلما آنها می‌دانند شما به صورت شبانه‌روزی لامپ خانه‌ خود را روشن نمی گذارید و در وهله ی بعد باید این نکته را در نظر داشت که این امر موجب اتلاف انرژی برق نیز می گردد.

در حال حاضر پیشنهاد ما بهره گیری از گجت هوشمند، چراغ‌های هوشمند است. شما قادر خواهید بود به هنگام سفر، آنها را به گونه ای تنظیم نمایید که فقط در هنگام شب روشن شوند و در روشنایی روز به طور خودکار خاموش گردند. این کار جلوه بسیار طبیعی داشته و تصور افراد غریبه و سارقان احتمالی را از خالی بودن خانه شما منحرف می نماید و باور آنها را به سمت اینکه ساکنین خانه در آن حضور دارند تغییر می دهد. همانطور که اشاره کردیم، از مزیت های دیگر بهره گیری از چراغ های هوشمند، جلوگیری از اتلاف انرژی وکمک به مصرف بهینه انرژی برق خواهد بود.

گجت هوشمند-کنترل هوشمند

یکی دیگر از شیوه هایی که کاربران به هنگام سفر و ترک منزل به کار می برند، روشن گذاشتن مداوم تلویزیون می باشد. اما این دیدگاه هم اصلا خوب به نظر نمی رسد. اما با عرضه کنترل‌های هوشمند کاربران قادرخواهند بود دورادور تلویزیون یا رادیوی خود را روشن یا خاموش نمایند، به گونه‌ای که برای افراد غریبه خارج از منزل بسیار طبیعی جلوه کرده و در طول روز با انتشار صداهای مربوط فیلم و برنامه‌های تلویزیونی جوری بنظر برسد که کاربران مشغول تماشای تلویزیون هستند. بدین ترتیب سارقان احتمالی از دستبرد زدن و نقشه کشیدن برای خانه مذکور صرف نظر می نمایند.

یکی دیگر از کاربردهای کنترل هوشمند، باز و بسته کردن کرکره پنجره های خانه است.کاربران می توانند با استفاده از گوشی هوشمند خود باز و بسته کردن کرکره ها و پرده های خانه خود را نیز کنترل نمایند.

 دوربین مداربسته و  گجت زنگ درب هوشمند

معمولا یکی از کارهایی که سارقان احتمالی انجام می دهند، زدن زنگ در خانه مورد نظرشان است، به جهت اینکه اطمینان حاصل نمایند، که آیا کسی داخل خانه حضور دارد یا خیر. با نصب گجت هوشمند زنگ پشت درب ورودی خانه‌تان، شما قادر خواهید بود از نزدیک شدن و پرسه زدن افراد غریبه به سمت خانه تان آگاه شوید. دوربین‌های امنیتی هم که همواره از تمامی اتفاقات رخ داده و افرادی که در نزدیکی منزل شما رفت و آمدهای مشکوکی دارند، تصویر و ویدیو تهیه می نماید تا در مواقع لزوم، به کاربران برای شناسایی افراد کمک کند.

 گجت هوشمند اسپیکر آمازون اکو

اگر می خواهید منزل مسکونی خود را هوشمند کنید، یکی از دستگاه های مجازی خوب در این زمینه که دستیار بسیار خوبی برای شما خواهد بود توسط کمپانی های بسیار معتبری نظیر گوگل، اپل، آمازون به بازار عرضه می گردد. انتخاب بین این گزینه ها و خرید بهترین گزینه ممکن است کار آسانی نباشد، در این لیست و بررسی های صورت گرفته با بهترین گزینه آشنا خواهید شد:

گجت هوشمند آمازون اکو، اسپیکر هوشمند بسیار مناسبی است که دارای طراحی بسیار زیبایی نیز می باشد. از ویژگی های مثبت آمازون اکو می توانیم به کار کرد هماهنگ آن با سایر دستگاه های آمازون و همچنین انعطاف پذیری در اتصال به سایر تکنولوژی های منزل اشاره نمود. از سوی دیگر در ارزیابی ویژگی های منفی این گجت هوشمند نیز می توان به اپلیکیشن نسبتاً ضعیف این دستگاه اشاره کرد.

آمازون اکو محصولی به نسبت با کیفیت تر و با قدمت بسیار بالاتری نسبت به اسپیکر گوگل و اپل است. در واقع زمانی که گوگل و اپل در فکر طراحی و ایده پردازی بودند آمازون اکو محصول خود را به بازار عرضه کرده بود.

قابلیت های آمازون اکو نیز درست مانند، بسیاری از دستیاران هوشمند مشابه دیگر بسیار است، به عنوان مثال شما با استفاده از آمازون اکو می توانید غذا سفارش دهید و لیست کارهای خود را در منزل چک نمایید و با همکاری این گجت هوشمند، که نقش دستیار شما را ایفا می کند، کارهای روزانه خود را به بهترین شکل ممکن به انجام رسانید.

تنظیم نور لامپ ها بوسیله گجت هوشمند

با استفاده از گجت هوشمند  Philips Hueدر خانه هوشمند، کاربر می تواند با گوشی آیفون خود لامپ ها را خاموش و روشن نماید، از ویژگی های مثبت این تنظیم کننده هوشمند می توان به سهولت در نصب اپلیکیشن و استفاده از آن اشاره نمود و نکته منفی این دیوایس قیمت بالای تنظیم کننده آن می باشد.

یکی از این الزامات در هوشمندسازی ساختمان دیوایسی است که، نقش تنظیم کنندگی هوشمند نور لامپ ها را بر عهده دارد و برای کاربران این امکان را فراهم می آورد که از راه دور چراغ ها را خاموش و روشن نمایند و یا حتی نور چراغ ها را کم و زیاد کنند. گجنت تنظیم کننده نور چراغ هوشمند  Philips Hue بهترین تنظیم کننده نور هوشمند در بازار است.

 این گجت هوشمند فیلیپس دست شما را برای تنظیم نور لامپ ها باز می گذارد و با سیستم های کنترل خانگی Apple HomeKit, Nest و Samsung Smart نیز سازگار است.

 


:: موضوعات مرتبط: مقالات pdf , ,
:: برچسب‌ها: گجت هوشمند , سیستم هوشمند , ساختمان هوشمند , ترموستات ,



چرا در خانه هوشمند از سنسور استفاده می کنیم؟
نوشته شده در سه شنبه 23 مرداد 1397
بازدید : 682
نویسنده : مهرزاد نظرزاد

 

سنسور یکی از اجزای مهم و کاربردی در یک خانه هوشمند است و در اجرای بسیاری از فرامینی که در یک ساختمان هوشمند انجام می شوند نقش اساسی را ایفا می کند. به کمک سنسور های خانه هوشمند می توان با اطلاع از وضعیت کنونی هر یک از بخش های خانه و تجهیزات درگیر در هوشمندسازی، برای فرامین بعدی تصمیم گیری کرد و حالت بعدی را برای سیستم تعریف نمود.

انواع سنسورهای خانه هوشمند

علت اینکه در یک ساختمان هوشمند سنسورهای مختلفی به کار می رود این است که، تجهیزات مختلف امکان کنترل راحت تر و سریع تر داشته باشند. یکی از سنسورهایی که در این زمینه کاربرد گسترده ای دارد، سنسورهای حرکتی است و معمولا اولین نکته ای که درباره آنها به ذهن خطور می کند، نقش آنها در جهت حفظ امنیت خانه می باشد.

نوع دیگری از سنسورهای پرکاربرد در خانه هوشمند، سنسور های مربوط به سیستم اعلام حریق می باشند که در ادامه به معرفی چگونگی عملکرد آنها می پردازیم.

سنسور های سنجش رطوبت خاک نیز، در خصوص آبیاری هوشمند گیاهان کاربرد داشته و موجب کنترل مصرف انرژی می گردند.

سنسور های حرکتی در چه مکانهایی کاربرد دارند؟    

سنسورهای حرکتی یا motion sensor ها از اجزای ضروری در سیستم های امنیتی ضد سرقت می باشند، که در خانه های هوشمند نقش بسیار کاربردی دارند و با دید گسترده خود می توانند کنترل قابل توجهی بر محیط ایجاد نمایند. در سیستم هوشمند چشمی درب دیجیتال نیز از سنسورهای حرکتی استفاده شده است که با دید وسیع و زاویه چرخشی مناسب می تواند تمامی رفت و آمد ها به خانه هوشمند را ضبط نماید. همانطور که می دانید از این سنسور ها می توان در راه پله ها، راه رو ها، پارکینگ، سرویس های بهداشتی و  سایر فضاهای مورد نظر در خانه هوشمند… استفاده نمود. شیوه عملکرد این سنسور ها به این صورت است که، سنسور بدون آنکه از خود اشعه ای ارسال کند، متوجه تردد افراد می گردد. علاوه بر سنسورهای حرکتی نوع دیگری از سنسورهای مشابه نیز در خانه های هوشمند کاربرد دارد، سنسورهایی که حضور افراد را تشخیص داده و دارای حساسیت بیشتری هستند و برای تشخیص افراد در حالت سکون نیز استفاده می گردند. در مکان هایی مانند کتابخانه ها، اتاق های کار، سالن های کنفرانس و … که افراد حرکت چندانی ندارند و تقریبا در حالت سکون هستند این نوع سنسورها کاربرد فراوانی دارند .در این گونه مکان ها سنسورهای حرکتی پس از مدت کوتاهی خاموش شده و لازم است سنسورهایی حساس تر به حضور فرد در حالتی با حرکت کمتر و برای مدت طولانی تر را تشخیص دهند .

یکی از نکات اساسی در افزایش کارایی سنسور های حرکتی زاویه دید مناسب آنها می باشدکه تشخیص طیف گسترده تری از تردد ها را میسر می نماید. به این ترتیب با تشخیص حضور افراد در محیط مجهز به سنسور، فرمان روشنایی ارسال شده و روشنایی محیط افزایش می یابد .

یکی از مهم ترین دلایل استفاده از این سنسورها، تاثیر آن ها بر صرفه جویی در مصرف انرژی است؛ علاوه بر آن که لازم نیست یک محیط همواره دارای حداکثر میزان روشنایی باشد، در سطح امنیت آن مکان نیز بهبود حاصل شده و هر گونه رفت و آمدی تشخیص داده می شود. بنابراین در یک خانه هوشمند با تشخیص حضور افراد در یک محیط مجهز به سنسورهای حرکتی، فرمان به کنترل کننده مرکزی خانه هوشمند ارسال شده و فرامین مورد نظر یکی پس از دیگری اجرا می گردند .در خانه هوشمند سنسور های حرکتی می توانند روشنایی محیط را با توجه به شب یا روز بودن تنظیم نمایند، در این حالت مدت زمان عکس العمل سنسور و  فاصله قابل تشخیص آن نیز قابل تنظیم می باشد .

سنسور های تنظیم روشنایی در خانه هوشمند

نوع دیگر سنسورهای خانه هوشمند، سنسورهای روشنایی هستند که با توجه به شدت نور طبیعی محیط، میزان روشنایی را تنظیم می نمایند، این سنسورها دارای تاثیر مثبتی در روند کاهش مصرف انرژی هستند. به این ترتیب با وجود سنسورهای حرکتی و نوری در یک خانه هوشمند، بخش های مختلفی مانند راهروها با توجه به نیاز و حضور افراد روشن می گردند و در نهایت در مصرف انرژی صرفه جویی می شود. سازگاری و یکپارچه سازی این سنسورها با دیگر بخش های یک ساختمان هوشمند کارایی آن را افزایش داده و کنترل خانه هوشمند را راحت تر می نماید.

سنسور های سیستم اعلام حریق

سنسورهای اعلام حریق بنا به کاربردهایی که برای آن طراحی شده اند، تنوع بسیاری داشته و به طور کلی شامل سنسورهای دود، حرارت و سنسورهای ترکیبی می باشند.
سنسور های دود با دو مکانیزم ساخت یونیزه و اپتیک توان تشخیص دود ناشی از احتراق ناقص را دارند و به محض مشاهده دود در هر فضایی از خانه، به سیستمBMS  اطلاع رسانی می نمایند، تا عکس العمل های لازم را از خود نشان دهد. سنسورهای حرارتی نیز به دو روش کار می کنند. در

 مکانیزم سنسورهای حرکتی نوع اول، با بالاتر رفتن دمای محیط از حد معینی تحریک می شوند و در نوع دوم مبنای فعالیت آنها  براساس به بوجود آمدن اختلاف دماي ناگهانی می باشد. دسته دیگری از سنسورهای اعلام حریق وجود دارند که به صورت ترکیبی طراحی شده اند، یعنی هم نسبت به دود و هم نسبت به حرارت حساس و تحریک پذیرند.

عکس العمل های سیستمBMS  نسبت به بروز حریق

آژیر خطر

در صورت بروز موردی که سیستم هوشمند آن را به عنوان عامل حریق درک کند، آژیر سیستم هوشمند به صدا در می آید.

سنسور قطع شیر گاز

به محض تحریک شدن سنسورها به جهت جلوگیری از توسعه حریق، گاز ورودی به واحد قطع می شود، تا زمانی که با حضور افراد و پس از اطفا حریق، شیر گاز مجدداً به صورت دستی باز شود.

سیستم تلفن کننده  BMS

با شماره هایی که از قبل برای آن تعیین کرده اید تماس تلفنی برقرار می نماید و به صورت شفاهی شما را از حادثه باخبر می کند. شما می توانید برای این سیستم ۹ شماره تلفن تعریف نمایید.

سنسور سنجش رطوبت خاک

همانطور که از نام این سنسور پیداست، برای اندازه گیری میزان رطوبت و  یا آب موجود در خاک و زمین استفاده می گردد. با استفاده از این سنسور، رله و یک پمپ آب ساده همه چیز برای ایجاد یک سیستم آبیاری هوشمند برای روف گاردن و یا فلاور باکس خانه هوشمندتان فراهم است. از این پس در زمان مسافرت دیگر نگران آبیاری گیاهان موجود در منزلتان نباشید!

سنسور سنجش رطوبت خاک، در اصل میزان نیاز گیاه شما به آبیاری را مشخص می نماید. خروجی آنالوگ این سنسور در زمانی که میزان رطوبت خاک کم باشد، مقدار خروجی بالا و زمانی که رطوبت بالا باشد مقدار پایین تری را به سیستم هوشمند ارسال می نماید.

با توجه به توضیحات فوق درباره انواع سنسورهای خانه هوشمند درمی یابیم که، تکنولوژی ساخت این تجهیزات  بر مبنای پایش مصرف کننده های انرژی و در نتیجه صرفه جویی در مصرف می باشد. البته یکی از رویکردهای مهم دیگر آن افزایش آسایش انسان با خود به خودی نمودن، امور روزانه می تواند باشد.


:: موضوعات مرتبط: مقالات pdf , ,
:: برچسب‌ها: سنسور , خانه هوشمند , هوشمندسازی ساختمان ,



تکنولوژی شیشه هوشمند چیست؟
نوشته شده در یک شنبه 21 مرداد 1397
بازدید : 729
نویسنده : مهرزاد نظرزاد

 

تکنولوژی خانه هوشمند

 

شیشه هوشمند یکی از جدیدترین تکنولوژی های روز دنیا محسوب می گردد و می‌تواند از جذب گرمای نامطلوب ناشی از تشعشع پرتوهای نورخورشید پیشگیری نماید. یکی از مهم ترین موارد کاربرد استفاده از شیشه هوشمند در صنعت ساختمان بویژه خانه هوشمند و یا فضاهای اداری و بیمارستانی، تفکیک و خصوصی سازی فضاهای داخلی می باشد. بعلاوه شیشه های هوشمند در پروژه های تبلیغات محیطی نیز می توانند کاربرد گسترده ای داشته باشند. از قابلیت های دیگر، شیشه هوشمند این است که می تواند ساختمان شما را به یک تابلوی تبلیغاتی تبدیل نماید. از مزایای بهره گیری از شیشه هوشمند می توان به عدم نیاز به هزینه نگهداری، شکیل و زیبا بودن و بهینه سازی فضاهای داخلی اشاره نمود. شیشه‌های آفتاب گیر یکی از انواع شیشه های هوشمند می باشند، که با استفاده از فناوری‌های نوین می‌توان میزان نور جذب شده در آنها را تغییر داد. همان طور که می دانید بیشترین حجم شیشه‌ای که در ساختمان استفاده می‌شود، در جبهه بیرونی ساختمان قرار دارد، از این رو، کنترل نور و حرارت وارد شده به بنا از این راه انجام شده است، در نتیجه شیشه‌ها نقش بسیار مهم و پررنگی در پایدار بودن (زیست محیطی بودن) ساختمان ایفا خواهند کرد. تحقیقات انجام شده در راستای بهبود کیفی شیشه‌ها، با بهره گیری از فناوری نانو، مشتمل بر چهار تصمیم کاربردی می باشد. نخست، پوشش‌هایی به شکل فیلم‌های بسیار نازک که به طیف خاصی از امواج حساس می باشند. چنین پوشش‌هایی، این پتانسیل را برای شیشه فراهم می‌ آورند تا بسامدهای ناخواسته فروسرخ (که سبب گرم شدن فضا می‌شوند) را فیلتر کرده و از ورود آنها به داخل ساختمان پیشگیری نمایند. مفهوم شیشه‌های ضد آفتاب در ساختمان به این معناست که این شیشه‌ها می‌توانند از جذب گرمای نامطلوب ناشی از تشعشع پرتوهای نور خورشید پیشگیری نمایند. ظهور فناوری نانو، زمینه ساز استفاده از نوعی شیشه برق‌فام نوین در ساختمان شد. اولین و مهمترین وجه تمایز میان فراورده‌های جدید و نمونه‌های قدیمی تر، در این است که در فراورده‌های جدید، تنها فشار دادن یک دکمه برای ایجاد تغییر در میزان انتقال نور از شیشه و تغییر از وضعیتی به وضعیت دیگر کافی است برخلاف نمونه‌های قدیمی، نیازی به برقراری دایم جریان الکتریکی (تا هنگامی که بخواهیم شیشه تیره بماند) نیست. به این معنا با فشار دادن یک کلید شیشه از حالت شفاف خارج شده و با فشار دکمه دیگر، به وضعیت قبلی باز می گردد. از دیگر وجوه برتری نانو شیشه‌های آفتاب گیر امکان برقراری سطوح مختلفی از انتقال پرتوها به وسیله میزان متفاوتی از تیرگی است. حدود یک سوم انرژی مصرفی در یک ساختمان از طریق پنجره‌ها و بازشوها به هدر می‌رود. به همین دلیل تلاش برای کاهش مصرف انرژی در ساختمان‌ها بر روی پنجره‌ها متمرکز شده است. مطالعات زیادی برای یافتن روش‌های ذخیره انرژی صورت گرفته و نیاز به ذخیره انرژی باعث شده تا انواع جدیدی از پنجره‌های شیشه‌ای در ساختمان‌ها و همچنین در دیوارهای سالن کنفرانس در اداره‌ها به ‌کار برده شود. تکنولوژی شیشه هوشمند کاربردهای فراوانی دارد و در فضاهای مختلفی مانند بانک، بیمارستان ها و مراکز درمانی، سالن های کنفرانس، اتاق مدیریت، مکان های ورزشی، استخر و همچنین سرویس های بهداشتی و حمام ها استفاده می شود. دسته ای دیگر از شیشه های هوشمند وجود دارند،که تکنولوژی ساخت آنها مبتنی بر استفاده از الکتروکروماتیک ها می باشد. الکتروکروماتیک ها موادی هستند که رنگ آنها در اثر جریان الکتریکی تغییر می نماید. جریان الکتریسته با ایجاد واکنش شیمیایی سبب تغییر در خصوصیات مواد می شود وکاری می کند تا آنها نور را جذب یا منعکس نمایند. نور خورشید به شیشه ها می تابد، اما از طرفی جریان الکتریکی برقرار شده، سبب می شود تا یون ها از لایه ذخیره یونی به سمت لایه هدایت یونی حرکت کرده و به لایه الکتروکروماتیکی باز گردند و شیشه را شفاف نمایند. با قطع جریان الکتریسته فرآیند برعکس عمل کرده، شیشه ها مجددا تیره می شود. یکی از ویژگی مواد الکتروکروماتیکی قابلیت تنظیم آنهاست به طوری که می توان شدت کدری آنها را با تغییر مقدار جریان تنظیم کرد. با وجود اینکه استفاده از این شیشه خصوصی، هنوز متداول نشده است اما نمونه‌های زیادی در تمام دنیا از این شیشه هوشمند وجود دارد. شیشه هوشمند مبتنی بر فناوری نانو گونه ای از پنجره‌ هوشمند که از آرایه‌های نانوسیمی پلی‌آنیلین ساخته می‌شود و روی یک فیلم شفاف رسوب داده شده‌ است؛ این فیلم‌های شفاف، خود توسط لایه‌های رسانا پوشانده شده‌اند و بوسیله یک ژل الکترولیتی پوشانده می‌شوند، تا به عنوان الکترود مورد استفاده قرار گیرند. دو الکترود به صورت ساندویچی دور هم پیچیده می‌شوند تا یک ساختار جدید ایجاد شود. پلی‌آنیلین دارای ظرفیت بالایی است و هزینه تولید آن نیز بسیار اندک است، از دیگر مزایای این ماده، شفاف و منعطف بودن آن می باشد. پارامتر انعطاف‌پذیر بودن در این مورد بسیار مهم است؛ زیرا به راحتی می‌توان آن را به صورت رول درآورد و در ادواتی با اشکال مختلف استفاده نمود، برای مثال می‌توان پرده‌های هوشمند تولید کرد. به عنوان سخن پایانی برای این مقاله محققان بر این باورند که، اگر این فناوری بتواند با هزینه کم به بازار عرضه شود، می‌توان از این تکنولوژی به صورت فراگیر در حوزه‌های مختلف صنعت، از خودروسازی تا ساختمان هوشمند بهره برد.

منابع:

magalat.net

Panjohaft.com

Wikipedia.org


:: موضوعات مرتبط: مقالات pdf , ,
:: برچسب‌ها: تکنولوژی , شیشه هوشمند , ساختمان هوشمند , خانه هوشمند ,



چرا در خانه هوشمند زندگی کنیم؟
نوشته شده در شنبه 20 مرداد 1397
بازدید : 689
نویسنده : مهرزاد نظرزاد

با یک پرسش ساده، موضوع را شروع می کنیم. اگر که قرار باشد یک اتوموبیل شخصی تهیه نمایید، حاضرید بابت خرید آن چه هزینه ای را پرداخت نمایید؟ دلیل شما برای قبول پرداخت این هزینه چیست؟ تفاوت اصلی خودروهای ارزان قیمت با خودروهایی که از کیفیت بالایی برخوردارند در چیست؟ آیا تنها عامل تعیین کننده سرعت و شتاب خودرو است؟؟؟

همه ما به این نکته واقفیم که، مهمترین تفاوت در میان خودروها، ایمنی و آسایشی است که استفاده از آن برای سرنشینان خودرو فراهم می آورد و نه الزاماً سرعت و شتاب بالایی که دارند.

حال چه اتفاقی می افتد که بسیاری از ما هنگام خرید یک واحد مسکونی توجه، این ایمنی و آسایش را فراموش کرده و فقط به متراژ و موقعیت ساختمان را در نظر می گیریم!!!

اجازه دهید ببینیم چطور می توانیم نگاهی متفاوت به ساختمانی که قرار است در آن زندگی کنیم، داشته باشیم. وجود چه امکاناتی می تواند، در کنار ایجاد محیطی امن وآرام، آسایش و رفاه را نیز برای شما فراهم آورد.

خانه هوشمند (ساختمان هوشمند) معمولاً یک خانه یا ساختمانی است که در آن از تجهيزاتی خاص با ساختاری ویژه جهت کنترل و پایش در خانه استفاده می گردد.

این در حالیست که هدف اصلی از سیستم های اتوماسیون، نیل به اهداف ایمنی و امنیتی و بهینه سازي مصرف انرژي می باشد، متاسفانه برای برخی به اشتباه این باور پدید آمده است که هدف از هوشمند سازی ساختمان این است که، بدون اینکه از جای خود بلند شویم، فقط به کمک ریموت کنترل یا رایانه بتوانیم چراغ ها را روشن یا خاموش کنیم و یا شیر گاز را ببندیم.

این در حالی است که به کنترلی شدن تجهیزات و افزودن برخی قابلیت های لوکس، بعنوان گزینه هاي کم هزینه ای که به راحتی در کنار هدف اصلی قابل وصول هستند و می توانند در ایجاد یک حس زیبایی شناختی از محیط زندگی و رفاه بیشتر نقش داشته باشند، نگاه شده است.

در واقع منشا تفکر اجرای اتوماسیون در ساختمان، جلوگیري از ایجاد و بروز خطرات و آسیب هایی است که انسان به دلیل مشکلات روزمره  از قبیل مشغله های ذهنی، کمبود فرصت و یا حتی گاهی راحت طلبی ، طی سالیان طولانی نتوانسته است با آن مقابله کند. همه ساله شاهد این هستیم که تعداد بسیاري از خانه هاي همنوعان مان مورد سرقت قرار گرفته و یا طعمه حریق شده اند. بسیاری بر اثر نشت گاز جانشان را از دست داده اند و بسیاری از سوانح غیر مترقبه از این دست، که همگی قابل کنترل می باشند.

حالا اگر از جهت دیگری به این موضوع نگاه کنیم، هم این مسأله را مورد توجه قرار دهیم. منتقدانی که اتوماسیون را چیزي جز لوکس کردن خانه نمی بینند، خودشان در ساخت خانه ها نهایت تلاش را براي لوکس شدن پروژه به خرج می دهند. دقیقا به همان دلیل که در طراحی شومینه، پوشش هاي مختلف براي دیوار، سقف و کف خانه ها، انتخاب سنگ و کاشی هاي گرانقیمت، درب هاي مجلل و … هزینه کردن منطقی است، هزینه براي اتوماسیون خانه حتی اگر از جنبه لوکس و فانتزي به آن نگاه کنیم، کاملاً منطقی می باشد. همه ما از داشتن خانه هاي هر چه زیباتر لذت می بریم و از بکار بردن هنر و زیبایی در خانه بعنوان محیطی که یک خانواده بیشترین زمان را در آن سپري میکند، میتوانیم حس بهتري بدست آوریم.

خانه اي که هر روز صبح با تابیدن اولین پرتوهاي خورشید، به صورت خودکار پرده ها را از پنجره کنار بکشد، یک خانه زنده است که با رسیدن روز از خواب شبانه بیدار می شود و چشمان خود را به روي یک آسمان امید و فرح بخش باز می کند. به ساکنین خود می گوید که برخیزید و از تولد یک روز زیباي دیگر لذت ببرید. خانه اي که در هنگام خروج شتابان شما از منزل مانند دایه اي مهربان شما را بدرقه می کند و می گوید: خاموش کردن چراغ ها و کولر، بستن شیرگاز و آب و روشن کردن دزدگیر و …. با من. تو برو و به کارت برس. خیالت راحت!

خانه اي که با دقت تمام نگاه می کند که اگر در قسمتی از آن کسی حضور نداشته باشد، به صورت اتوماتیک لامپ های اضافی را خاموش کند و در زمان عدم حضور ساکنان در منزل، شدت کار سیستم هاي سرمایشی و گرمایشی را کم می نماید تا انرژي به هدر نرود. خانه اي که حتی در زمان خواب شما مراقب خانه، زندگی و سلامت شما و فرزندان تان است.

ویژگی های خانه های هوشمند چیست؟

خانه های هوشمند در واقع به کمک تجهیزات هوشمند استفاده شده در آنها امکان کنترل و پایش سیستم های الکتریکی و مکانیکی موجود در خانه را فراهم می آورند، که در اینجا به برخی از آنها اشاره می نمائیم:

     –  سیستم روشنایی اتوماتیک

     –   کنترل سیستم های صوتی و تصویری

     –  کنترل گرمایش و سرمایش

     –  سیستم های اعلام حریق و نشت گاز و آب

     –  سیستم های امنیتی (دوربين های مدار بسته، قفل های الکترونيکی و…)     

     –  سیستم کنترل خودکار پرده ها و کرکره ها

     –  آبياری  خودکار فضاهای سبز خانه ها و ویلاها

این سیستم ها اصولا با نصب حسگرهایی در محیط بصورت دائمی وضع ساختمان را کنترل و متناسب با وضع موجود تصمیم گیری می نمایند. بگذارید با ذکر یک مثال کار را ادامه دهیم.

سیستم روشنایی پارکینگ ساختمان را در نظر بگیرید. این سیستم بایستی در شرایطی که کسی در پارکینگ حضور ندارد خاموش باشد. درضمن اگر کسی در طول روز وارد پارکینگ شد و نور طبیعی محیط به اندازه کافی بود نبایستی چراغ ها روشن شود پس از خروج فرد از پارکینگ بایستی چراغ ها خاموش شوند. همه این فرآیندها به راحتی امکان پذیر است!!!

اکنون در نظر بگیرید به هر دلیل سیستم اتوماتیک را قطع کرده و چراغ های پارکینگ را روشن گذاشته اید و الآن که برای خواب به اتاق خواب رفته اید متوجه میشوید که واااااااااای !!!! چراغ های پارکینگ سهوا روشن مانده اند، جای هیچ گونه، نگرانی نیست و لازم نیست که برای خاموش کردن لامپ ها به پارکینگ بروید. صفحه کلیدی که داخل اتاق خواب شما نصب شده است این امکان را برای شما فراهم می آورد که با وارد کردن کد لامپ های پارکینگ به آنها دسترسی مستقیم پیدا کرده و آنها را خاموش کنید.

 


:: موضوعات مرتبط: مقالات pdf , ,
:: برچسب‌ها: خانه هوشمند , هوشمندسازی ساختمان , سیستم هوشمند ,



به وبلاگ خود خوش امدید
نوشته شده در 0 0
بازدید : 439
نویسنده : مهرزاد نظرزاد
با سلام.به دنیای لوکس بلاگ و وبلاگ جدید خود خوش آمدید.هم اکنون میتوانید از امکانات شگفت انگیز لوکس بلاگ استفاده نمایید و مطالب خود را ارسال نمایید.شما میتوانید قالب و محیط وبلاگ خود را از مدیریت وبلاگ تغییر دهید.با فعالیت در لوکس بلاگ هر روز منتظر مسابقات مختلف و جوایز ویژه باشید.
در صورت نیاز به راهنمایی و پشتیبانی از قسمت مدیریت با ما در ارتباط باشید.برای حفظ زیبابی وبلاگ خود میتوانید این پیام را حذف نمایید.جهت حذف این مطلب وارد مدیریت وب خود شوید و از قسمت ویرایش مطالب قبلی ،مطلبی با عنوان به وبلاگ خود خوش امدید را حذف نمایید.امیدواریم لحظات خوبی را در لوکس بلاگ سپری نمایید...



صفحه قبل 1 2 صفحه بعد